Svar: Vågner ofte om natten - 7 mdr.
2. februar 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Joanna
Tak for dit brev :) Der er flere ting der spiller ind hos jer og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig :)
Det er godt at jeres datter øreproblemer nu behandles og I kan naturligvis indstille jer på, at selvom hun af lægen erklæres rask, så har hun naturligt en erfaring med sig om at det at sove, er forbundet med smerter fra ørerne og den erfaring kan godt sidde i kroppen i et par måneder og faktisk gøre at hun bliver ved med at vågne, fordi hun tror at hun har ondt - altså ligesom har lært, at det er sådan når man sover og derfor stadig vågner ..
Det er rigtig dejligt at I har en rytme nu, som I oplever fungerer. Det går godt om dagen og det lyder som om at det har ændret sig til det positive siden du skrev sidst og det er rigtig dejligt .. Men, det er også sådan at når jeres datter sover to meget lange lure, som hun gør og når hun sover meget sent dagen igennem - middagsluren er en eftermiddagslur mellem 15-17, så kan dette faktisk godt påvirke hendes nattesøvn. Og det kan godt være årsagen til at hun vågner tidligt om morgenen.
Samlet set får hun den søvn hun har behov for og derfor kan man overveje om ikke det er værd her at se tiden lidt an og se om ikke hendes rytme naturligt ændrer sig i takt med at hun bliver ældre .. Der kan sagtens ske nogle ændringer i løbet af de næste par måneder. Det kan godt tænkes at hun naturligt selv begynder at afkorte sin formiddagslur og på den måde også begynder at kunne sove middagslur tidligere end hun gør lige nu - det kunne være hensigtsmæssigt at middagsluren lå mellem 13.30-15.30 i stedet for først kl 15-17 som nu ...
Det er nemlig sådan at vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser. Det vil sige perioder hvor jeres datter naturligt sover og perioder hvor hun er vågen. En søvnfase betyder egentlig bare den periode som starter når hun er træt og falder i søvn og varer til hun spontant vågner op, fordi hun ikke har behov for at sove mere.
Hver søvnfase indeholder perioder hvor vi sover let og hvor vi sover tungt. Der vil naturligt i vores søvnmønster være en helt fast periode hvor vi sover lettere, hvor vi er mere årvågne. Ofte ligger dette tidspunkt omkring kl. 03 og det er derfor det ofte er lettere for os at stå op og gå ud at tisse osv. på det tidspunkt end det f.eks. er at skulle stige op en time før vækkeuret ringer.
Det samme mønster har vi om dagen - vi er årvågne og aktive når vi vågner og op igennem formiddagen, frokost og så dykker vi igen midt på dagen. Her har vi brug for en powernap og hvis vi ikke får en så klarer vi det ofte med lidt sukker og en kop kaffe, når vi er voksne, hvor børn ofte har brug for en middagslur ... :)
Men når man ser over et døgn, så er der altså et peak kl. 03 om natten, hvor vi sover let og gerne står op, hvis vi skal tisse osv. og det modsatte dyk om dagen omkring kl. 15, hvor vi ofte er trætte og godt kunne have brug for et hvil.
Og det sker nogle gange, at børn har et søvnmønster, hvor de sover middagslur kl 15 og tydeligt vågner kl. 03 og hos jer lyder det faktisk som om at jeres datter har dette peak og dette dyk netop mellem 15-17 og igen om morgenen mellem kl 03-05. Der er altså en sammenhæng mellem tidspunktet hvor hun sover om dagen og tidspunktet, hvor hun vågner om natten. Og dette kan man godt forsøge at ændre på ved at ændre på dagsrytmen - men som sagt, hun er stadig så lille at jeg synes I skal se om ikke tingene ændrer sig af sig selv ...
Nogle børn vil også i denne alder nyde at være vågne en times tid midt om natten, her er alt stille og de ligger og pludrer, hviner, siger en masse lyde. Nogle gange kan det næsten virke som om at de udnytter de stille nattetimer til at øve deres sprog .. Det kan være meget forstyrrende for jer som forældre, med et pludrerne barn midt om natten, men hvis hun ikke er ked af det og "bare" ligger og snakker, så prøv at lade hende være og se om ikke hun så falder i søvn igen af sig selv.
Håber I kan bruge lidt af dette videre og måske har en idé om, hvad der foregår hos jer - i hvert fald kan det nogle gange være rart at få en forklaring :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske