Svar: Stoppe med middagslur?
2. februar 2012
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :)
Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvis der ikke er mulighed for at jeres dreng kan sove til middag i børnehaven. Mange børn har stadig brug for middagslur, når de er 3 år gamle, faktisk har 65 % af de 3 årige brug for en middagslur og der er således flere der har brug for det end ikke ... Så naturligvis skal din søn og de andre børn have mulighed for at sove til middag. Det synes jeg faktisk du skal tage op med lederen af institutionen ...
Din dreng viser tydeligt behov for at få sin lur og det vil være rigtig godt, hvis han kunne sove bare en time mellem 12-13. Det er uhensigtmæssigt at han skal holde sig vågen hele dagen og først sove om eftermiddagen, fordi det naturligt vil påvirke hans puttetidspunkt om aftenen og det igen gør naturligt at han er træt om morgenen, når han så atter skal møde frisk og parat til at møde en ny dag og de udfordringer dagen bringer.
Hans dag struktureres bedst ved at han sover middagslur mellem 12-13 og så sover nattesøvn fra kl 20 til 07. På den måde vil hans søvnbehov blive dækket og hans dag hænge bedst muligt sammen for ham - og for alle andre :)
Det er meget svært at gøre det anderledes. Eneste anden mulighed er at give ham de 12 timer han behøver, ved at lade ham sove middagslur som en eftermiddagslur f.eks. fra kl 14-15.30, som du også forsøger og så lade ham blive puttet til natten kl 21-21.30 og prøve at lade ham sove lidt længere om morgenen, f.eks. til kl 8-8.30 ... Han kan godt trives med en sen rytme og sove på denne måde.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske