Svar: Flaske og vuggestuestart
1. februar 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Charlotte
Det er helt okay, at din datter i forbindelse med at skulle falde i søvn, nu nyder at ligge for sig selv. Hun må gerne få flasken i barnevognen eller i sengen, du skal bare sørge for at elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt, når hun drikker :)
Det er sandsynligvis lettere for hende at overgive sig til søvnen, når hun ligger lidt for sig selv. Når hun er i din favn, så føler hun måske at hun skal have kontakt med dig, kikke på dig osv. og det er svært for hende, når hun samtidig skal give slip og falde i søvn. Så er det lettere, når hun ligger lidt alene :) Til gengæld vil hun jo stadig have rigtig meget glæde af at være i din favn, nusse, kramme, pludre, tumle osv. når hun er vågen og det skal I naturligvis stadigvæk :)
Når hun falder i søvn uden for din favn, så slipper hun også for at blive flytte undervejs og det er sandsynligvis også rigtig dejligt for hende, bare at kunne lægge sig til at sove og få lov til at sove .. :)
Med hensyn til flaske i vuggestuen, så vil de godt kunne give hende dette indtil videre og det vil være meget passende at hun får 3 flasker i døgnet og at de ligger inden middagslur, aften og sen aften. Når hun bliver 10 måneder, så vil det være meget fint at hun trappes ned til 2 flasker i døgnet (svarende til 400ml mme), som blandt andet sikrer hendes jernbehov til hun er 1 år og det vil her ofte være flasken inden middagsluren der forsvinder. Det vil sige at de to flasker hun har behov for, dem får hun hjemme - ofte aften og sen aften.
Inden middagsluren kan hun så få lidt banan og evt. lidt sødmælk af en kop. Det kan også være at de har et andet ritual, som de bruger til børnene og det er helt fint :)
Håber du kan bruge ovenstående videre og at det giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke og fortsat god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske