Svar: Eftermiddagsmad
1. februar 2012
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Når du vælger surmælksprodukter til din dreng, så anbefales det at vælge produkter af sødmælkstypen, det vil sige produkter med 3,5% fedtindhold. Det kan være f.eks. neutral sødmælksyoghurt, det kan være A38 eller Cultura. De meget proteinholdige produkter som ymer, ylette og kvark anbefales ikke før efter 1 års alderen.
Det anbefales at man giver de neutrale produkter og selv tilsætter frugt og bær, for på den måde at holde indtaget af sukker nede. Mange frugtyoghurt indeholder for store mængder sukker og er ikke et sundt valg til børn. Men du kan naturligvis godt vælge at give ham en af disse produkter i stedet. Det er her dog vigtigt at du stadig sikrer dig at fedtindholdet er højt nok og at sukkerindholdet ikke udgør mere end 10 gram pr 100 gram.
Nogle forældre giver deres børn græsk yoghurt, som har en lidt anderledes smag og det kan du naturligvis også forsøge.
Der findes også yoghurt produkter på hylderne med børnemad, så der kan du også prøve at kikke - men man kan naturligvis sige at med den alder din dreng har nu, så kan han spise almindelig yoghurt :)
Og så kan du naturligvis også vælge at han ikke skal have surmælksprodukter, han kan i stedet få ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, eller han kan få en portion grød. En mysligrød eller flerkornsgrød kan være godt i denne alder - det mætter godt og han bruger jo meget energi i løbet af dagen. Han kan også få en frugtgrød med mælk en gang imellem eller få lidt kogte grøntsager at sidde og gumle sig igennem.
Han kan sagtens få sit behov for mælk dækket selvom han ikke spiser yoghurt eller surmælksprodukter. Han bør stadig ammes eller få flaske to gange dagligt (400 ml) og man kan evt. vælge at give ham en ekstra amning, for at sikre hans behov. Derudover får han også sit behov for kalk dækket via ost, vis sovs, mælk i maden osv. og det tæller også med. Du skriver at han generelt spiser godt og har fin appetit, så umiddelbart tænker jeg at nok bliver dækket meget godt ind :) Det vil være godt hvis han når op på ca 500ml mælk i døgnet, så er behovet for kalk dækket naturligt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske