Svar: Opkast ved mad
1. februar 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Annette
Det lyder som om at jeres dreng har et følsomt svælg, eller en meget følsom "bræk-refleks". Det ses hos nogle børn og vil ofte være noget de vokser fra, netop fordi de naturligt bliver bedre til at tygge maden sufficient og ikke bare synker, det der kommer i munden :)
Jeg tænker især tre ting. Det første er at det vil være rigtig godt at du adskiller de forskellige fødevarer. Det vil hjælpe jeres søn, hvis du ikke giver ham groft mos med klumper, men sørger for at den mad han får med ske er lind og let at synke, det vil sige ikke kræver særlig stor tygning. Ved siden af sin linde mos skal han så have mad i stykker. Det skal være små hapsere, små godt kogte grøntsager, stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer, altså hapsere, men bløde hapsere osv.
Det er vigtigt at servere det adskilt, fordi han på den måde lærer at den mad som kommer med ske, den kan mere eller mindre synkes. Den mad du giver ham med dine fingre, giver ham med gaffel eller som han selv putter i munden, skal derimod tygges. Det er mad som kræver en anden koncentration.
Det andet du skal være opmærksom på er, at det også vil være rigtig godt at du, når du giver ham hapsere af mad, sørger for at komme det ind i siden af munden på ham, så han med det samme tygger sammen og får fornemmelsen for at han netop skal tygge. Hvis han får maden ind forrest i munden, så kræver det ekstra arbejde at føre maden med tungen til siden, tygge og derefter med tungen føre maden rundt for tilsidst at synke den. Får han maden ind i siden af munden, så er risikoen for fejlsynkning mindre.
Det tredie som er en idé at overveje er, om din søn kan have glæde af mundmotorisk træning. En ting er den træning han kan få ved netop at sidde med rugbrødsbjælker, en kartoffelbåd osv. Det er godt og vigtigt at sidde med større stykker mad selv, fordi han der lærer, hvor langt tilbage i svælget han kan have mad, uden at begynde at hoste og uden at brækrefleksen stimuleres. Noget andet er rigtig mundmotorisk træning. Dette tilbyder nogle ergoterapeuter i privat regi, du kan prøve at undersøge om ikke der er en ergoterapeut i nærheden af jer, som tilbyder dette. Ofte vil ergoterapeuter med uddannelse inden for sanseintegration også kunne hjælpe med dette. Du må prøve at forhøre dig lidt rundt omkring :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Fortsat god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske