Svar: Kurven knækker
1. februar 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Sarah
Tak for dit brev og tillykke med at I nu har fået en lille pige :)
Da din datter er faldet 3 streger i sin kurve og da både læge og sundhedsplejerske har sagt, at det er vigtigt at I kommer igang med maden, så skal du naturligvis gøre, hvad du kan, for at dette kan lade sig gøre. Det der er vigtigt er dog, at din datter til at starte med kun få små skefulde af gangen. Hun skal ikke proppes med mad, som hun slet ikke mestrer at spise, hun skal bare have lidt ved siden af sine normale amninger.
Du kan købe færdiglavet grød til hende eller du kan lave grøden selv. Det vil være rigtig godt at bruge modermælkserstatning til begge dele, så hun får grød der er ekstra energiberiget. I den hjemmelavede grød vil det også være godt at du tilsætter en tsk. fedtstof i hver portion.
Du kan lave grød af majs, ris, hirse, boghvede og quinoa med den alder hun har nu og give hende dette 1-2 gange dagligt (morgen og frokost). Du må gerne bruge lidt frugtmos som topping, det kan du også lave selv eller du kan købe det på glas. Det betyder lige nu ikke så meget om det er hjemmelavet eller købt, det vigtigste er at hun kommer igang med at spise og kan lide det :)
Du kan give hende grøntsager og det kan godt være at hun ikke er så glad for kartoffel, så prøv at undvære dette eller lad kun kartoflen udgøre en lille del af portionen. Prøv i stedet med gulerodsmos eller mos med lidt blomkål eller squash. Du kan også lave blandinger f.eks. karoffel, gulerod og pastinak. Opskrifter finder du i min bog "Helens bog om børn og mad".
Det er vigtigt at du følger en helt fast plan for dagen, hvor du som udgangspunkt starter med lidt skemad, når hun vågner og sammen med dette tilbyder vand eller mme af en kop og så skal hun ammes som hun plejer, inden hun så puttes igen.
En dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 8: Tilbydes lidt grød, gerne med lidt frugtmos som topping, vand eller mme af en kop.
Ammes og puttes til formiddagslur 9-9.30
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød - anden type end hun har fået om morgenen, eller lidt grøntsagsmos, vand eller mme af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, anden type end hun måske har fået til frokost, vand eller mme af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23: Ammes rigtig godt fra begge bryster, så hun måske begynder at kunne undvære amningen midt nat ...
Midt nat 02/03: Ammes evt.
Du kan prøve at give din datter en agurkering i hånden at gumle på, skær en ring på 1 ½ cm og lav hul i midten, sæt den på hendes tommelfinger, så kan hun holde den og styre det. Brødskorper skal du ikke give før hun er 6 måneder på grund af glutenindholdet. Æblebåde er heller ikke velegnet, de knækker let og sætter sig fast i halsen og generelt må det anbefales at du venter med mad i hånden til hun er 6 måneder og at du naturligvis altid skal have hende under opsyn :)
Hvis hun er stærk i ryggen, kan hun måske sidde i høj stol? Det kan være lettere for dig at give hende skemad på denne måde, fordi hun så kan spejle sig i dit ansigt og du har hende foran dig. Ellers kan hun sidde på skødet, når du giver hende mad, så hun stadig føler sig helt tryg.
Brug en ske af silikone, som er blød som brystet og ikke en ske af plastik eller stål.
Det er fint hvis hun til at starte med spiser et par skefulde og drikker lidt vand eller mme af en kop. Det er helt fint, så er I igang og det kommer stille og roligt. Det er vigtigt at du ikke pr automatik går ind og ammer hende hver gang hun ikke spiser skemad, hun skal naturligvis have bryst og stadig have mælk fra dig, men det er vigtigt at du også forsøger at skabe plads og lyst til den rigtige mad. Derfor er det godt at holde fast i rytmen med at hun tilbydes skemad, når hun vågner og mælk inden hun sover. På den måde sikrer du bedst muligt plads til begge dele.
Det er ikke sikkert at du kan få hende til at tage en flaske med den alder hun har og det lyder jo også som om at I begge er glade for amningerne. Føler du at du har mælk? Hvis du kan høre at hun synker og du oplever at have mælk, så må du naturligvis gerne bibeholde amning, - det er helt fint, skemaden skal komme ud over hendes behov for modermælk :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske