Svar: Fra 3 til 2 flasker
1. februar 2012
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det er en rigtig god idé at sikre jeres datter behov for jern, ved at tilbyde hende 400 ml af en flaske dagligt og som I beskriver det, så lyder det faktisk som om at det godt kan lade sig gøre. Det er rigtigt, at hvis hun en dag ikke når op på 400 ml så bør hun få jerntilskud og så er det alt andet lige lidt lettere bare at give hende de 400 ml så hun er dækket ind ... :)
Som I beskriver hende, så lyder det som om at det er flasken inden middagsluren som I bedst kan få fjernet og I kan her erstatte med et mellemmåltid og lidt mælk af en kop. Det kunne f.eks. være en banan hun får inden hun skal sove og så lidt sødmælk eller mme, måske lidt lunet og drukket af en almindelig kop. Det vil dagplejer også kunne give hende.
Det kan godt være en idé at bibeholde flasken inden middagsluren i overgangen hvor dagplejer skal passe, for at give lidt genkendelighed og ro og måske gøre det lettere for dagplejer at putte. Og det er helt fint. Dagplejer kan her holde mængden af mme lidt nede, så hun ikke får mere end f.eks 100 ml mme at sove på og stille og roligt så trappe ud og erstatte med kop og banan i stedet. Det kan også være at det viser sig passende at skabe helt nye rutiner med det samme og at det vil være sådan det fungerer bedst og det må dagplejer naturligvis også. Jeg synes I skal prøve at tale om muligheden for at give banan og kop som nyt ritual, men stadig give flasken med som en sikkerhed i starten :)
Og så lyder det som om at hun faktisk selv begynder at kunne sige lidt fra overfor flaskerne om natten. De fleste nætter har hun stadig brug for 2 flasker og det skal hun naturligvis have, men sover hun igennem, så synes jeg ikke I skal vække hende for at give hende mælken. Så må hun sikres sit behov i løbet af dagen. I kan jo også bruge mme i grød og mos, for på den måde at holde indtaget af mme lidt oppe :)
Man kan naturligvis også som du skriver vælge at bibeholde de tre flasker dagligt og så bare sørge for at mængden holder sig på de 400ml. Så kan hun få f.eks. 100 ml inden middagslur og 150 ml aften og 150 ml tidlig morgen og det vil også være helt fint. Ofte vil det være morgenflasken der trappes ud først og flasken inden putning der bibeholdes længst tid og man trapper ud ved at gøre indtaget mindre og mindre, så hvis hun plejer at få 150ml, så får hun 125, så 100, så 75 osv. indtil hun faktisk helt kan undvære at få noget.
Du har en vigtig pointe i at antallet af flaske bør skrues ned, fordi jeres datter naturligt skal lære at få mælk, lære at falde i søvn, lære at lade sig trøste osv. på anden måde end ved at få flaske og hvis hun får 3 flasker, når hun er 1 ½ år gammel, så er hun naturligt meget bevidst om det - det er hun også nu, men endnu mere til den tid, og det kan være svært at stoppe. Modsat, så kan man også sige at hun til den tid forstår en forklaring lidt bedre og at man derfor bedre vil kunne sige "den er i stykker, det er slut!" eller lignende. Ikke at hun vil acceptere det uden gråd og protester, men kommunikationen med hende vil naturligt være en anden end nu.
I skal vælge det, som I fornemmer vil være bedst for jeres datter, både nu og i de næste måneder frem :)
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske