Brev:
Fra 3 til 2 flasker
1. februar 2012
Alder:
10 mdr.
Fra 3 til 2 flasker
Hej Helen,
Mit datter er nu blevet 10 måneder og hun er en rigtig glad pige med gang i :o) Hun kravler ikke endnu, men kryber og bruger rigtig meget energi på den måde.
Mit spørgsmål går på at starte på to flasker i stedet for tre. Vi er kommet ind i en rigtig god rytme, hvor hun får flaske inden hendes eftermiddagslur, inden hun skal sove til nat og næsten altid en gang i løbet af natten. Vi er meget i tvivl om hvilken flaske vi skal tage fra hende.
Hun har længe sove urolig om natten og har vågnet mange gange enten får at få hjælp til at ligge ordenlig eller hvor hun har grædt meget, højst sandsynligt fordi hun drømmer. Jeg kan forstå at det er meget almindeligt i hendes alder.
Når hun vågner ved 3-4 tiden bliver hun tit ked af det og så giver vi hende mad. Vi har enkelte gange prøvet med vand i en kop, men så bliver hun meget ulykkelig og falder først ned når hun får flasken.
Jeg kan ikke lade være at tænke på om vi bare tager den nemme løsning ved bare at give hende mad. På den anden siden skal hun selvfølgelig have en flaske, hvis hun er sulten!! Hun spiser som regl omkring 140 ml.
Til morgenmad får hun øllebrød og spiser rigtig godt. Hun når ikke at få mad om formiddagen fordi hun er så træt og bliver lagt ud ca. to timer efter hun vågner og så sover hun 2½-3 timer, hvor det så er blevet tid til frokost.
Til frokost spiser hun rigtig godt. Inden hendes eftermiddagslur får hun en flaske og spiser mellem 90-165 ml. Jeg synes det svinger meget.
Efter hendes eftermiddagslur, som også tit er på 2-2½ time får hun tilbudt en halv bolle og/eller A38 med rugbrødsdrys. Hun spiser kun meget lidt. Hun får også tilbudt lidt frugt, men har ikke den store appetit på det tidspunkt. Der er så som relg også kun en times tid til aftensmad.
Til aftensmad er hun begyndt at spise rigtig godt. Når hun har været i bad og fået nattøj på tilbyder vi hende en flaske og hun spiser mellem 100-200 ml.
Vi prøvede i en periode at tilbyde hende vælling, efter jeg blev det anbefalet af en veninde. Det gik fint de første par aftner, men hun vågnede for at få mad 2-3 timer tidligere end hun plejede. De efterfølgende aftner ville hun ikke rigtig spise noget vælling og fik kun 30-50 ml. Derefter vågnede hun som hun plejede omkring kl. 3-4. Vi droppede vælling fordi vi ikke synes det havde nogen effekt og fordi vi så hellere vil at hun får mere almindelig mælk end lidt vælling.
Vi er aldrig kommet i gang med at tilbyde grød inden hun skal sove. Jeg kan ikke rigtig se, hvordan vi skal kunne nå det eller at hun kan spise det, når hun også får aftensmad og en flaske.
Jeg kunne godt tænke dig at høre din mening om hvilken flaske vi kan fjerne nu. Vi har også snakket om at forsætte på den her måde fordi hun den seneste uges tid et par nætter har sovet igennem til kl. 5.45-6 uden at bede om mad. Så har vi taget hende op i stedet og givet hende morgenmad.
Er det dumt egentlig at forsætte med at give tre flasken? Vil jo også gerne at hun når hun er 1½ år ikke får flaske og så kan det måske være svært at få stoppet?
Jeg vil gerne at hun får de 400 ml hun har brug for til hun bliver et år, men har svært ved at gennemskue hvad vil være den bedste løsning. Jeg synes især det er svært når hun spiser så forskellige mængder.
Hvis hun så spiser under 400 ml en enkelt dag skal hun så have jerndråber den dag?
I øjeblikket går min mand på barsel og han har tre uger tilbage inklusiv indkørsel i dagpleje. Vi har snakket med dagplejemoren om at hun får en flaske før hendes eftermiddagslur og det er ikke noget problem.
Er det med at få stoppet på den ene flaske inden hun starter i dagpleje så der ikke er for mange forandringer?
Jeg ser frem til at høre dine tanker.
På forhånd tak.