Brev:
Problemer med søvnen derhjemme - 11 mdr.
1. februar 2012
Alder:
11 mdr.
Problemer med søvnen derhjemme - 11 mdr.
Kære Helen,
Endnu en gang tak for en god brevkasse.
Jeg skriver til dig igen, da vi desværre har problemer med søvnen derhjemme og det efterhånden har stået på noget tid.
Vores dreng bliver snart 11 måneder og de sidste mange måneder har han vågnet op til mange gange om natten for at få sutten og senere falde til ro igen, hvilket betyder at vores søvn bliver afbrudt mange gange om natten. Særligt slemt har det været først på morgenen fra kl. 04:00 og frem, hvor han kan klynke lidt hvert kvarter og søge sutten. De sidste par uger har imidlertid været rigtig slemme, da han ikke nok med at vågne flere gange om natten også er begyndt at ville op kl. 05:00, hvilket er meget tidligt og passer dårligt ind i vores rytme.
Med til historien hører, at han netop er startet i pasningsordning og derfor er væk fra os det meste af dagen. Jeg tænker at der måske kan være noget omsorgsbehov ifht. ovenstående. Derudover har han udviklet sig rigtig meget de sidste par uger. Han kravler ikke endnu (er dog oppe på alle fire og prøver sig lidt frem), men møver rundt i en hastig fart, er begyndt at rejse sig op af mange ting og kan selv gå med sin gåvogn.
Indtil for nyligt har hans dagsrytme været:
- Op omkring kl. 06:00, som nu er kl. 05:00
- Kl. 06:30 Havregrød (vi forsøger ikke at spise dette før, selvom han vågner tidligere)
- Kl. 08:30 lidt frugt og yoghurt
- 09:00 Puttes til en lur (har fået lov at sove en time til 5 kvarter – han kunne godt sove mere, men vi har vækket ham for at sikre at han også kunne sove om eftermiddagen.
- Kl. 11:00: Frokost
- Kl. 13:30 Flaske MME
- Kl. 14-15:30 Lur – ca. 1,5 timer – maks 2 timer. Skulle ofte vækkes
- Kl. 15:30 Frugt, riskiks, yoghurt etc.
- Kl. 17.30/17.45 Aftensmad
- Kl. 19:00 Flaske MME
- Kl. 19.30/19:45 Puttes til natten
Generelt er han ikke svær at putte og da han var omkring 3 måneder sov han igennem (vi brugte godnat og sov godt metoden som virkede meget hurtigt) til kl. 05:00, blev ammet og videre til kl. 06.30/07.00. Fra han var omkring 7-8 måneder begyndte han at vågne mere ofte og ville have sut og det har faktisk stået på lige siden, nogle perioder værre end andre. Om dagen kan han sagtens selv tage sin sut.
De sidste par uger har han altså sovet fra kl. 19:30-20.00 til kl. 05.00 hvilket har givet ham maks 9,5 time om natten hvilket jeg synes er for lidt. Søvnen om dagen har været maks 3 timer, da vi har vækket ham for at sikre at det ikke gik yderligere ud over hans nattesøvn.
Jeg har læst din bog om søvn og kan forstå at børn i den alder skal sove omkring 14 timer i døgnet, hvilket ikke har været helt skævt ifht. ovenstående (lidt mindre). Dog ser jeg meget gerne at han sover lidt mere og bedre om natten og derfor først vågner omkring kl. 06.30. Det vil give lidt mere luft om morgenen inden vi skal på arbejde og en dreng som ikke er helt færdig allerede kl. 9.
Derfor har vi bedt børnepasseren om at forkorte hans lur om morgenen til 30 min og eftermiddagsluren til maks 1 ½ time, så han sammenlagt får 2 timer i håbet om at han så vil kompensere for det om natten. Vi har kun praktiseret det et par dage, så effekten er ikke helt klar endnu, men er pludselig blevet i tvivl om det er den rigtige fremgangsmåde, da det jo vil give ham endnu mindre søvn i overgangsperioden? Og er der mon noget om at søvn avler søvn så han bare skal have lov til at sove om dagen?
Mine tanker har også været, at hvis vi forkortede den første lur ville vi forberede ham bedre til at overgå til en lur fx fra kl. 11.30-13:30, som jeg faktisk tror han vil befinde sig bedre med i stedet for de korte lure, da han sover ret tungt om dagen. Dog er det lidt en svær overgang, da vi slet ikke kan holde ham vågen så længe nu hvor han vågner kl. 05.00. I går var han faldet i søvn allerede kl. 13 til sin 2. lur, den den 1. lur kun var en halv time, men det er jo nok meget naturligt.
Når han vågner kl. 05 om morgen har han allerede fået sutten nogle gange i løbet af natten (nogle gange kun én gang, andre gange 5 gange). Det er som om han begynder at ligge og nynne/brumme, og når vi kommer ind på hans værelse giver vi ham sutten for at hjælpe ham videre i søvnen, men efter 5 minutter spytter han den ud og fortsætter med at nynne/brumme og vågner langsomt mere om mere op og viser derfor allerede træthedstegn igen kl. 9.
Håber du kan hjælpe med nogle gode råd ifht. at hjælpe ham videre i søvnen når han vågner om natten, sove lidt længere om morgenen og forhåbentlig bare fortælle mig at det er en fase.
Bedste hilsner
Mette