Svar: Putteritual og potte træning
31. januar 2012
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære lykkelige mor :)
Tillykke med at I nu har fået en lillesøster og velkommen tilbage :)
Som jeg læser dit brev, så vil I stadig gerne lade jeres dreng sove i soveværelset, men ønsker at han skal kunne falde i søvn uden at det trækker ud i en time - det kan jeg godt forstå :)
Han er gammel nok til at vide, at I ikke går fra ham, selvom I går i stuen og det er her faktisk ret vigtigt at han kan høre jer og at I ikke længere stopper for al lyd. Faktisk må I meget gerne lade fjernsynet køre, gå rundt og nynne lidt, skramle med kopper, tallerkener osv. så han kan hører jer og høre at I er der.
Han har naturligt også en alder, hvor han godt vil protestere over at skulle sove, når I sidder i stuen og hygger. Han vil være en del af det der foregår i jeres familie og det kan man jo godt forstå.
Og så er han jo også blevet storebror og det er bestemt ikke særlig rart at mor og far sidder i stuen med lillesøster og han så skal sove alene. Han vil naturligt føle dette som en afvisning og faktisk vil netop puttetidspunktet om aftenen være der, hvor han kan have jer for sig selv. Det er det tidspunkt på døgnet, hvor I prioriterer ham og det higer han efter. Derfor vil han naturligt ikke have at I går.
Det er vigtigt at han har en ens rytme dagen igennem. Det er vigtigt at han vækkes om morgenen, hvis han ikke vågner af sig selv, så dagen starter på samme tid hver dag og at han spiser, leger, er aktiv, I går på legepladsen, går ture, tager op og handler osv. på samme tidspunkter dag for dag, ligesom middagsluren også skal være ens hver dag. Jo mere fast rytme I har om dagen, jo bedre vil I naturligt også kunne putte ham til fast tid om aftenen og regne med at han så falder i søvn. Men hvis rytmen om dagen svinger, så vil han naturligt nogle aftener falde fint i søvn med det samme, men andre aftener være vågen i en time eller mere. Så er det vigtigt at I nu forsøger at arbejde med en fast dagsrytme.
I skal prioritere putningen om aftenen og I skal begge sige godnat. Det betyder ikke at far ikke kan være den der læser godnathistorie og bruger tid på putning, men mor kommer naturligt også ind og kysser godnat inden han skal sove. Han skal sige godnat til jer begge. Hvis han kan sove inden for ca 15 minutter så er puttetidspunktet rigtigt og I må gerne være der, lige holde ham i hånden, lade ham mærke at I stadig er der for ham. Men ellers kan det være en rigtig god idé at bruge det, som jeg kalder for "stryge-tøj-metoden".
Det handler om at I putter ham og derefter, så stiller I jer i nærheden, så han kan se jer og høre jer og I laver noget praktisk. Det kan være at ordne strygetøj eller lægge tøj sammen.
Det at være i gang med noget praktisk og monotomt, noget kedeligt, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig, der er ikke noget hyggeligt, ikke noget du går glip af og samtidig kan I så verbalt betrygge ham ved at fortælle at I er der og holde fast i at han skal sove.
Han kan kalde på dig "Mooaar?!" og du kan svare "Ja, jeg er lige her, læg du dig ned skat", så han hører at I stadig er der, passer på ham og er der for ham, men så han også får et signal om at I har praktiske ting at gøre, I sidder ikke og venter på at han skal sove, men arbejder og laver noget praktisk, noget kedeligt. Og I betrygger og beroliger og lader ham mærke at I stadig er der, I gør ham tryg :)
Og I må også gerne gå frem og tilbage, men det er en fordel at gøre det med noget tøj der skal lægges på plads eller lignende, så I siger "jeg går lige ud og henter noget tøj, så kommer jeg igen" - hvilket I naturligvis gør. I stedet for at sige "du skal sove nu" eller lignende og så gå. Det sender nogle helt andre signaler til ham og det er vigtigt at han fornemmer at I er der, at han trygt kan sove fordi I er der, han kan hører jer, han forstår at I laver praktiske ting, kedelige ting, der er ingen grund til at han skal være oppe nu.
Med hensyn til renlighed, så lyder han endnu ikke parat og årstiden og det at han er blevet storebror taler heller ikke for at det er nu. Det lyder for mig som om at I skal give det tid og at det vil være passende at træne renlighed til sommer.
Jeg synes du skal lade ham beholde sin ble på og ikke gøre et større nummer ud af det lige nu :)
Om han skal bruge potte eller toilet når I begynder afhænger helt af hvad han har lyst til på det tidspunkt, ligenu skal han bare bruge ble og skal være helt tryg ved det hele.
Renlighed har 3 faser: I første fase kommer han og siger at han har lavet i bleen og gerne vil have en ny ble på. I næste fase siger han "nu tisser jeg" og er således opmærksom på at det er nu det sker. Og først i sidste fase, når han at sige til lige inden.
Det lyder rigtig fint at jeres dreng er igang og han lyder til at være igang med fase to, men da han samtidig er blevet storebror og det er vinter = mere tøj og sværere at nå toilettet, så er det ikke lige nu I skal arbejde på det :)
Rigtig meget held og lykke :) Rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske