Brev:
Søvnkaos og døgnrytme
31. januar 2012
Alder:
5 mdr.
Søvnkaos og døgnrytme
Hej
Jeg har en pige på 5 mdr som er ellers glad og frisk, men hun for ca 3-4 uger siden lavede om på sit søvnmønster totalt, så hun nu sover kun 2 timer ad gangen om natten.
Jeg skal lige sige at vi har svøbt hende næsten fra fødslen og hun har sovet i svøbet (ikke et flonelsvøb men et der ligner en stor stofble, købt i udlandet). Det fungerede rigtig godt, da hun var meget motorisk urolig og kun kunne sove liggende på mig eller min mand. Vores SP sagde det ikke gjorde noget så længe hun kunne bevæge sig frit om dagen og vi var opmærksom på om hun havde det for varmt.
Men efterhånden kunne hun få en arm fri, og nogle gange vækkede det hende og nogle gange ikke. For at lægge hende ammede jeg hende, svøbte hende, og lagde hende til at sove i sin tremmeseng ved siden af vores seng, og så sov hun ca 6-7 timer (fra kl 22), vågnede og blev ammet, og sov 3-4 timer mere, blev ammet igen og sov endnu 1-2 timer.
Her sidst i december/starten af januar begyndte hun at vågne oftere, som om hun var sulten. Samtidig rykkede hun selv sin sengetid til mellem 19-20, og vi startede med at give hende grøntsagsmos og grød (på MM eller MME) til aftensmad, som er gået fint.
Men "pludselig" begyndte hun også at vågne ikke kun efter 4 el 5 timer men efter 2 eller 3. Og så havde hun altid en arm ud af svøbet. Så tænkte jeg, at hvis svøbet ikke hjalp hende med at sove mere og måske endda vækkede hende fordi armen kom ud, så kunne vi prøve at droppe det. Så lod jeg bare være med at svøbe hende en aften, og det ændrede ikke rigtig noget. Hun flagrer lidt med armene i starten og nogle gange skal jeg lige holde hendes dyne om hende mens hun falder i søvn. Så svøbet droppede vi bare.
Men nu har jeg en datter der går i seng ca kl 20 (dog bliver hun træt og pjevset allerede ved 17-18 tiden), vågner kl 22, 00, 02, 04, 06, og står op kl 8. Hun bliver ammet hver gang og falder kun i søvn ved brystet og nu sover det meste af natten i vores seng fordi jeg bliver så træt og søvndrukken at jeg ikke magter at lægge hende tilbage i tremmesengen. Om dagen tager hun små powernaps medmindre hun er i barnevognen som er i konstant bevægelse, så sover hun max 2 timer. Hvis jeg stiller hende udenfor i gården sover hun 30 minutter. Indenfor kan jeg ikke rigtig få hende til at sove om dagen medmindre hun spontant falder i søvn ved brystet.
Jeg har været til sundhedsplejersken og blev rådet til, at hun skulle helst have 2 lure a 2 timer, og at vi kunne indføre et andet måltid om formiddagen, da hun spiser næsten 100 ml til aftensmad. Det der med lure går slet ikke.
Jeg er helt vildt træt og har ikke mulighed for at sove om dagen, fordi min datter ikke sover medmindre jeg skubber hendes barnevogn. Desuden føles det, som om jeg ikke får lavet ret meget herhjemme medmindre min mand gør det eller holder vores datter så jeg kan gøre det. Det tærer virkelig på en kun at få lov til at sove 2-3 timer ad gangen!
I aftes blev min datter totalt utrøstelig og efter vi begge to havde gjort alt vi kunne finde på for at få hende til at falde til ro, tog jeg i desperation svøbet frem. Så faldt hun i søvn efter 5 minutter og sov 8 timer uden at vågne overhovedet. Så blev hun ammet og sov endnu 3 timer. Det siger mig at hun ikke vågner fordi hun er sulten, men spiser fordi hun ikke ved, hvordan hun skal falde i søvn igen.
Jeg ved ikke rigtig hvordan vi er kommet ud i sådan noget rod.
- Skal jeg begynde at svøbe hende igen?
- Hvordan skal jeg tackle det med lure?
- Hvordan kan jeg få hende til at falde i søvn uden at ligge med brystvorten i munden? Har du nogle tips for, at få hende til at tage sut eller er det for sent? (Vi har haft mest held med Hevea sutter i str 0-3 mdr men hun synes vist mest at det er sjovt at lege med.)
- Min mand og jeg er ikke rutine-mennesker, så det er lidt hip som hap herhjemme med hvornår ting sker. Det betød ikke så meget i starten, især da vores datter nægtede at gå i seng før os, men jeg begynder at tro, at hun har mere brug for rutine, især hvad angår mad og lure. Kan du hjælpe med et forslag til en rutine, og hvor slavisk skal man følge sådan en?
Tak
Rebekka