Brev:
Mareridt - 2 år, 8 mdr.
31. januar 2012
Alder:
2 år, 8 mdr.
Mareridt - 2 år, 8 mdr.
Kære Helen,
Først vil jeg gerne sige mange tak for dit svar vedr. opdragelse mm..
Det er til stor hjælp for os, og giver os en meget god fornemmelse af hvordan vi skal takle Simon i den alder han har nu.
Vi har faktisk været meget i tvivl om hvorvidt vi skulle bruge det med 2 minutter på trappen som "straf" – det hører vi nemlig andre gør.. Vi har prøvet det et par gange, men har ikke haft det så godt med det..
Nu er vi meget mere klare på hvordan vi skal klare os fremover, og at Simon ikke skal straffes for at være 2½ år :o)
Jeg har faktisk allerede prøvet et af dine råd, og det virkede ;o) – wuhuu :o)
Nå men nu til det mere alvorlige..
Jeg er vendt tilbage fordi vi faktisk har noget andet vi gerne vil spørge dig til råds omkring..
Det drejer sig, selvfølgelig, igen om Simon, og hans/vores liv :o)
Vi har altid gjort meget ud af at vænne Simon til, at det er dejligt at blive puttet, og at sove er en god ting..
Derfor er vi endt op med en glad dreng når vi udøver pute ritualet om aftenen, og vi forlader altid en smilende dreng i sin seng, som næsten altid sover med det sammen, og gør han det ikke, er det typisk fordi han lige har nogle ting, han skal ha' bearbejdet, og så ligger han bare og sludrer med sig selv ;o)
Desværre har vi flere gange oplevet at Simon vågner i løbet af natten med mareridt, og det er rigtige håndgribelige mareridts..!!
Her er et par eksempler:
En gang "vågnede" han fuldstændig panikisk, sagde at han havde lort i næsen, som vi skulle tørre af..
En anden gang "vågnede" han og sagde at han var varm, og ville ha' nattøjet af, men sokker skulle på fordi han havde "av" i fødderne..
Hver gang forsøger vi at ordne det han beder om, og putte ham igen, men de fleste gange vil han med ind i vores seng, hvilket han også får lov til, og så sover han trygt videre..
Vi siger gerne til ham at vi passer på ham, og at han ikke skal være bange..
Nogle gange taler vi med ham om det om morgenen, og han kan huske det..!!
Takler vi det godt nok, eller kan vi gøre noget for at hjælpe ham på anden måde..??
Jeg har selv et livligt drømme mønster, både gode og dårlige drømme, hvor i mod far aldrig kan huske noget fra sine drømme, kan det være noget Simon har arvet fra mig..??
Jeg har et meget sensitivt sind, føler rigtig mange ting, både på godt og ondt, kan man virkelig arve et "sind"..??
Vi er udmærket godt klar over, at der foregår rigtig meget i hans lille hoved, men det er lidt uhyggeligt når det kommer til udtryk som mareridts om natten :o(
Vi har et par gange oplevet anfald af natte terror, men det var tidligere i hans liv, og her fik vi altid det bedste resultat, hvis vi puttede ham igen, og ikke tog han op..
Nu er Simon jo meget mere bevidst, og kan ikke altid bare puttes igen, så skal han have trøst og tryghed – hvilket han ALTID får..
Vi glæder mig til at høre fra dig, måske du kan hjælpe med en nærmere forklaring..
Bedste hilsner fra Simons stolte og lykkelige forældre – Vibeke og Benny
P.S. Jeg tror faktisk at jeg skrev Simons alder forkert i min sidste henvendelse, men det ændre vel ikke noget i dine råd..??
Simon er 2 år og 8 mdr - snart 3 år :o)