Svar: Problemer med at falde i søvn - 2 år, 9 mdr.
30. januar 2012
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Lillepigens mor
Vi to er helt enige - jeres datter skal naturligvis sove trygt og uden at være ked af det, men det skal heller ikke tage 1½ time aften efter aften, det skaber kun frustration hos jer begge.
Jeres datter sover, som jeg kan regne det ud, fra kl ca 21 til 06.30. Det vil sige 9 ½ time om natten og så sover hun 1 ½ time til middag, altså altså 11 timer i døgnet. Gennemsnittet for en 3 årig vil være 12 timer i døgnet og da der er tale om et gennemsnit, så vil nogle børn naturligt sove lidt mindre og andre mere. Jeres datter er ikke 3 år endnu, så gennemsnitligt vil hun måske have brug for 12 ½ times søvn i døgnet, men måske har jeres datter ikke brug for helt så mange timer, måske er hun en af de børn der sover mindre end gennemsnittet og egentlig kan trives med det.
Og det er også okay, men vi kan stadig godt være enige om at det er uholdbart at du bruger 1 ½ time på putning. Man kan naturligvis overveje om hun skal have afkortet sin middagslur, for at kunne sove længere nattesøvn og man kunne godt overveje om den skal kortes ned, så hun kun sover 1 time til middag. Det kan være et forsøg værd, men modsat kan det også godt være, at problemet ikke ligger her og det kan være rigtig dejligt for hende at sove de 1 ½ time om dagen ...
Det lyder faktisk for mig som om at jeres datter er kommet ind i en vane, hvor det at blive puttet er noget som hun naturligt forventer varer 1 ½ time. Et putteritual er for hende ensbetydende med at hun ligger og kalder, du går frem og tilbage, tingene trækkes ud, hun kalder igen, piver lidt, du ender med at sidde der. Måske er der også forskellige handlinger involveret, så skal du læse, så skal du sidde, så vil hun gerne have lidt at drikke osv. osv. Altså at I har fået skabt en vanen omkring at det er sådan det foregår at blive puttet. Jeres datter ved egentligt ikke at hun forventes at lægge sig til at sove på 15 minutter ...
Løsningen på dette vil ofte være at du ikke putter hende før kl er 21. Altså der hvor hun plejer at falde i søvn og det er i denne forbindelse rigtig vigtigt at du så sørger for at hun stadig kommer op kl 6.30 om morgenen og at hun stadig ikke sover mere end 1 ½ time til middag. Hun må ikke begynde at forlænge sin nattesøvn om morgenen og hun må ikke indhente mere søvn om dagen, hun skal have den mængde søvn hun plejer at få om dagen, men ikke mere.
Det kan være en god idé hvis far kunne putte hende kl 21 et par aftener, du skal naturligvis også komme ind og sige godnat, men far putter. Dette for at få brudt den vane yderligere, som I er havnet i. Far sender nogle andre signaler og putningen vil naturligt også derfor være noget andet.
Hun vil sandsynligvis komme lidt i søvnunderskud, for vi kan godt være enige om at hun gerne må sove lidt mere end hun gør - men det er okay. For det skulle gerne munde ud i at hun selv begynder at få lidt fornemmelse for at det er dejligt at komme i seng og at det at blive puttet er ensbetydende med at få historie, blive kysset godnat og så falde i søvn - og dette tidsmæssigt inden for ca 15 minutter.
Når hun kan dette - og det tager nogle dage, så kan I begynde at flytte puttetidspunktet frem, så hun puttes kl 20.45 et par dage, derefter kl 20.30, så kl 20.15 og tilsidst kl 20, som så måske egentlig er hendes bedste puttetidspunkt. Hele tiden sikre jer at hun står op til samme tid, puttes til samme tid og samme længde om dagen osv. så hun naturligt føler sig træt og parat til at sove om aftenen.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske