Svar: Nat og Dag?
3. august 2004
Alder:
0 mdr.
Der er stor forskel på børn og hvornår de er aktive. Man siger somregel at hvis man de sidst uger i graviditeten har mærket liv, hikkeri og lignende på betemte tidspunkter af dagen, så vil man kunne fornemme det samme de første uger efter at barnet er kommet til verden.
Når det lille barn er født, så er det vigtigt at skelne lidt imellem nat og dag som du også gør, men jeg synes at man oplever store variationer. Nogle børn er gode til at skelne disse ting lige fra begyndlesen og andre skal have hjælp til dette. Atter andre har altid været gode til at skelne imellem dagnes aktivitet og nattens søvn og pludselig i en alder af flere måneder, begynder de så at lave om på det.
Jeg synes derfor ikke man kan sætte en fast tid op for, hvornår barnet begynder at kunne skelne. Det er meget individuelt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske