Svar: Vågner let om dagen
25. januar 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at Luna er en fin pige, der trives rigtig godt. Hun begynder nu stille og roligt at ændre sig fra at være et spædbarn til at blive en lille baby og du kan blandt andet se det ved at hun begynder at smile bevidst til dig, hun pludrer mere og mere i dialog, hun bruger også sin krop lidt mere, putter fingrene i munden, hun bliver stærkere i hoved og nakke og hendes krop strækkes mere og mere ud.
Alt dette betyder naturligt at hun oplever verden mere og mere bevidst og mere intenst. Hun suger til sig af indtryk og det betyder naturligt at hun både kan have svært ved at mærke, når hun skal sove og er træt, det betyder også at hun kan sove mere uroligt og let vækkes, fordi alt hvad hun oplever, skal bearbejdes når hun sover og hun drømmer rigtig meget.
Det er en rigtig god idé at du hjælper hende med at sove længere lure. Og det gør du blandt andet ved at trille barnevognen og på den måde holde hende sovende. Ligesom det også vil være en rigtig god idé at gøre det til en vane, at trille hende en lang tur midt på dagen, så hun vænnes til at sove en lidt længere middagslur. Som du selv skriver kører du en "lang tur med hende, så sover hun gerne hele vejen" og det må du rigtig gerne udnytte nu.
Det vil også være en rigtig god idé at du giver hende mælk lige inden hun skal sove, så hun altid får tilbudt brystet at sove på. Du fortæller at du ofte ammer fra det ene bryst og derefter prøver at tilbyde igen, når hun slipper, men det er sjældent at hun vil have mere og det er meget fint. Jeg vil anbefale dig, at du ammer fra det ene bryst, som du plejer, derefter skifter hende, så hun vågner lidt op til dåd igen, snakker lidt, pludrer osv. og så tilbyder modsatte bryst, hvorefter hun så puttes til sin lur. Det at få mælk på denne måde kan faktisk gøre at hun så sover lidt længere. ...
...
Du fortæller også at hun er begyndt at gylpe lidt og det kan naturligt også irritere hende og gøre at hun vågner. Det kan både handle om at der står noget mælk og irriterer i spiserøret, når hun skal sove, det kan også være luft i maven, som presser sig på og som gør at hun så vågner op. Det er her en rigtig god idé at du arbejder på at få hende til at bøvse godt af inden hun puttes - kommer der ikke en bøvs inden for et par minutter og hun bare sover, så put hende. Men vær så forberedt på at der efter ca 40 minutter måske er en bøvs der klemmer og at den gør at hun vågner op, virrer med hovedet, småklynker og irriteres.
Det vil være en god idé at elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ligge lidt højere med hovedet. Du kan komme en sammerullet stofble ind under madrassen i liften eller løfte hele liften lidt. Det kan hjælpe hende til at komme af med luften og det kan også gøre at mælken ikke står og kører op og ned i spiserøret og irriterer hende.
Prøv om du kan få hende til at komme lidt af med luften uden at vække hende, men så hun kan klare det selv og derefter komme videre i søvnen igen.
En sut kan også nogle gange være en god idé, fordi den hjælper mad og luft videre i systemet og nogle børn prutter mere end de bøvser og her kan en sut hjælpe luften på vej igennem maven ...
Det kan også spille ind, at hun nu skal til at være lidt mere vågen og aktiv i sine vågne perioder, netop fordi hun bliver større nu og er mere baby end spædbarn. Hun har brug for at du pludrer med hende, stimulerer hende mentalt og også at du hjælper hende med at bruge sig selv motorisk, når hun er vågen. Hun skal ligge på maven, hjælpes med at trille, cykle med benene, øve sig i at gribe med hænderne osv. osv. så hun bliver både fysisk og mentalt træt, når hun så atter puttes til en lur.
Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske