Svar: Driller os om natten - 16 mdr.
24. januar 2012
Alder:
16 mdr.
Kære mor
Jeres datter vågner sandsynligvis fordi hun drømmer. Netop hen mod morgenstuden er drømmeaktiviteten størst og det lyder meget som drømme, når hun vågner kl 04/05, vågner op, kalder på jer og søger jer. Det er helt naturligt at hun har brug for jer og jeres fysiske kontakt om natten, når hun skal videre i søvnen.
Drømme kan også forklare, hvorfor hun efterfølgende sover uroligt og virker til at have svært ved at komme videre i søvnen.
Da I lige nu sover i samme værelse, så kunne I godt forsøge at koble hendes seng med jeres. Fjerne tremmerne fra en ene side og sætte jeres senge sammen. Det vil give mulighed for at hun stadig sover i egen seng, men at du samtidig kan lægge en hånd over på hende, lade hende mærke at du er der, berolige og betrygge hende og med netop en hånd at holde i få hende videre i søvnen - uden at du behøver stige ud af din seng og uden at hun behøver blive flyttet ... I risikerer naturligvis ved denne metode at hun kravler ud af sin seng og søger jer om natten, men modsat, kan man så også sige at det jo så må være hendes behov og naturligt at hun så søger dette :)
Det er i princippet udmærket at hun hjælpes til sove videre i sin egen seng om natten, så I ikke kommer ind i en vane, hvor hun vågner og søger jer - ikke fordi hun har brug for trygheden, men fordi det netop bliver en vane. Ligesom det også kan være en god idé at flytte hende tilbage i egen seng igen og kun lade hende komme forbi jeres seng som en del af en beroligende mellemstation - så hun oplever både at blive puttet i sin seng og også vågner i egen seng om morgenen. Det kan gøre at det på sigt bliver lettere at få hende videre i søvnen og sove hele natten i egen seng. Men har hun brug for jer, så skal hun naturligvis have jer ..
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske