Svar: Stadig gråd om aftenen
24. januar 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Karina og Frederik
Det er helt okay, at jeres datter lige nu sover 2 lange lure i løbet af dagen og samlet sover ca 5 timer. Det er også meget fint, at hun er vågen ca 2 ½ time mellem hver lur og at I prøver at finde en rytme, hvor hun får mælk inden hun skal sove.
Jeg har indtryk af at jeres datter er en meget opmærksom pige, at hun følger rigtig godt med i verden og hvad der sker omkring hende. Jeg har også indtryk af at hun nogle gange kan være lidt svær at aflæse og kan sende utydelige signaler - det kan være lidt svært at vide om hun er mæt eller sulten, om hun er træt og har brug for at sove eller om hun hellere skal stimuleres og leges med - og måske ved hun det ikke engang selv. Jeg kan godt forstå at I nogle gange synes det er svært.
Dagen I beskriver, hvor I har været ude at køre, kikket på stedet, hvor I skal holde barnedåb osv. har naturligt været fyldt med en lidt ændret rytme. Hendes søvn er blevet lidt forstyrret og hun er også blevet fyldt rigtig godt op med indtryk, som hun naturligt har svært ved at kapere. Og når I så kommer hjem og begynder at være lidt aktive, så bliver det hele pludselig for meget for hende og hun reagerer med voldsomt gråd. Sådan er der nogle dage, der vil være og det er helt naturligt at det er om aftenen at hun græder. Og det bedste du kan gøre i en sådan situation er at lægge dig med hende og amme hende i søvn. Ind i soveværelset, nedrullede gardiner, mørkt, køligt rum og så lægge dig med hende i dobbeltsengen og amme hende til hun sover.
Alternativt kan far prøve at gå lidt rundt med hende, gerne hvor hun ligger på maven på hans arm og kikker væk, kikker ned i gulvet. Det er vigtigt ikke at kræve hendes kontakt, men lade hende koble helt fra. Far kan også forsøge med en sut eller en flaske og far kan også prøve at lægge sig med hende. Nogle gange kan det være en god idé at give hende en lille smule kogt vand med sukker. I kan komme 1 tsk. sukker i 100ml kogt vand og give hende f.eks. 25 ml af dette. Det kan give en ro i maven og det kan hjælpe hende til at koble fra, når hun er rigtigt ked af det.
I skal ikke arbejde på at putte hende vågen og hun skal ikke græde sig i søvn. I en sådan situation skal I glemme alt om vaner og regler og i stedet gøre det, som I fornemmer vil virke. Det kan også være at det nogle gange betyder at I slet ikke skal gøre andet end bare sidde med hende i sofaen og lade hende falde i søvn der. Det er også okay, hvis det er det, der lige der virker bedst :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske