Svar: Reflux - 6 mdr.
24. januar 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det giver stort set altid ekstra udfordringer med søvnen, når man har et barn med refluks. Dette skyldes at når jeres dreng ligger ned, så kommer der naturligt tilbageløb af mavevæske til spiserøret og det gør ondt. Det svier og er meget ubehageligt for barnet og jeres dreng vågner derfor naturligt og græder.
Det der ofte hjælper er at komme lidt op på højkant, blive holdt om, vugget, føle sig tryg og omsluttet og ofte også at få lidt at drikke, som kan berolige den irriterede slimhinde og gøre at der atter kommer lidt ro på og barnet så kan sove videre.
Der er ingen tvivl om at jeres dreng forbinder det at skulle overgive sig til søvnen og det at skulle sove med at være i favn og med at blive vugget. Som du selv skriver var vugning tidligere et holdepunkt for ham og indsovning tog 10-15 minutter.
At han nu begynder at søge en ny måde at falde i søvn på, hænger sandsynligvis sammen med hans alder og den udvikling han går igennem. Han nyder stadig at føle sig omsluttet og det gør ham tryg, men han har samtidig også brug for at kunne skifte stilling under søvn, brug for at kunne trille om på siden og sove videre der, brug for at kunne sparke dynen af, rette på sig osv. Han er dog stadig for lille til at kunne flytte særlig meget på sig, han ændrer stilling, men kort tid efter har han brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen, atter få dynen om sig osv. Og det giver naturligt ekstra opvågninger om natten lige nu - opvågninger hvor han så vidt muligt skal hjælpes videre i søvnen i sin seng og ikke tages op, vugges eller have brystet igen og igen hver gang.
Det kan nogle gange hjælpe at bruge en voksi-pose, duni-duo, slee-bee, drømmepose og hvad de nu alle sammen hedder. De fås i mange forskellige kvaliteter til mange forskellige priser. Det at blive puttet i en pose, kan give ham følelsen af at være omsluttet, men det vil være af posen og ikke af dine arme. Det kan også gøre overgangen fra favn og ned i sengen lettere, fordi han naturligt ikke vil opleve skiftet mellem den trygge favn og den åbne seng, så stort, som han naturligt oplever det, hvis du putte ham i sengen nu. Soveposen kan bruges både i tremmesengen og i barnevognen, så det på sigt er posen han forbinder med at skulle sove, mere end om det er det ene eller det andet sted.
Det kan være en god idé at putte ham i barnevognen dagligt, så han får en fast rytme ind omkring dette - også fordi I naturligt kan putte ham og trille ham - i stedet for at vugge ham i armene og I kan lettere minimere behovet for at blive trillet, når han ligger i vognen, end I kan komme væk fra at vugge ham i armene ...
Det kan være en god idé at kører ham en lang tur i barnevognen midt på dagen, simpelthen for at holde ham sovende og få påvirket hans indre ur til dagligt at behøve en middagslur på ca 1½ time, som I også fornemmer at han har behov for.
Det er også en udmærket idé at du lægger dig med ham i dobbeltsengen og ammer han, når han skal sove. Igen vil han har føle sig omsluttet og tryg og det er meget vigtigt. Det du skal arbejde på er at han lige når at slippe brystet inden han falder i søvn, at han kikker på dig, smiler til dig og triller om på siden og sover videre. På den måde bruges brystet til beroligelse, men han er ikke afhængig af at skulle have det i munden, for at kunne falde i søvn. Og derudover har denne metode den effekt, at han jo lærer at sove, uden at skulle vugges, men faktisk ved at han ligger ned - som han jo egentlig har lidt svært ved, på grund af sin refluks.
Du skriver at du har forsøgt med lidt flaske uden held og jeg kan godt forstå at du gerne vil kunne give flaske en gang imellem. Både fordi du så har mulighed for at give ham noget "tykkere mælk", der ligger tungere i maven, men også fordi det er en god måde at få ham til at sove på, netop uden at være i favn ..
Måske protesterer han over flasken, fordi han ikke bryder sig om smagen af mme og du kan forsøge med lidt udmalket modermælk i flasken. Du kan evt. tilsætte aprestagum til modermælkserstatningen for at tykne den og se om den så ligger bedre i maven og ikke giver helt så meget tilbageløb ... Du kan også prøve med Enfamil AR, som er en speciel erstatning fra apoteket, netop til børn med refluks.
Og så kan du naturligvis også forsøge med lidt kogt vand i flasken, evt. med en lille smule sukker en overgang, simpelthen fordi det kan give lidt mere ro og virke smertestillende - du kan blande 1 tsk. sukker i 100ml kogt vand. Det er her naturligvis vigtigt at det ikke gives i store mængder, det må ikke erstatte hans behov for mælk, men det kan nogle gange have stor effekt hvis han f.eks. bare få 25 ml inden han skal sove ... Hvis du kunne få ham til at tage en flaske imens han evt. var i vognen, så fik han roen, kunne ligge lidt eleveret, pakket i sovepose, under kalechen i vognen, så han stadig følte sig tryg og han kom væk fra din favn.
I kan gøre flere ting og jeg håber at du kan bruge lidt af dette videre .. :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske