Brev:
Reflux - 6 mdr.
24. januar 2012
Alder:
6 mdr.
Reflux - 6 mdr.
Kære Helen
Tak fordi du er her!!!
Vi har en dejlig Sebastian på 6 mdr som lider af reflux. Vi er netop opstartet med en medicinsk behandling og det har givet ham mere ro. Men på trods af bedring, sover han stadig meget urolig om natten og er meget svær at lægge til at sove. Kan du hjælpe os?
Vi har købt din bog: sov godt og arbejdet ud fra den siden han var 2 mdr. Jeg kan se at du i bogen vejleder en anden famile med et reflux barn.. Du giver dem en sove kur. Kan vi få den??? Eller måske kan vi komme i kontakt med dem og få råd?
Lidt historik:
Han har siden fødslen været et uroligt barn, græd konstant (meget) nat og dag de første 4 mdr. Han var meget c-formet og kunne ikke så godt rotere hovedet til venstre. Havde låste nakkeled. Fik kiropraktisk behandling og fysioterapi for dette og det stoppede gråden fra den ene dag til den anden. Er nu færdig behandlet.
Er desuden et meget sensitivt barn, hvor sanse indtryk påvirker ham meget og han bliver let overstimuleret. Har derfor svært ved nye steder og situationer, mennesker og børn. Vi trækker os hjemad til vante rammer når han skal sove, da det er meget svært ude.
Vi har en meget fast dagsrytme da det giver ro og stabilitet til Sebastian. Spiser grød 4 x daglig og får bryst suppleret. Har aldrig villet tage en flaske trods intens træning i 2 mdr. Sover om dagen 3x , formiddags lur 45 min, middags lur 45 - 90 min ( 90 hvis vi er heldige!) og en eftermiddags lur på 45 min. Trives rigtig godt om dagen når rytme og ro følges ad. Vi kommer derfor ikke meget ud.
Om natten sover han 11-12 timer. Lægges i seng mellem. Kl18-19 alt efter hvornår han står op fra sidste lur. Spiser kl 22, kl 02:00 og kl. 05:00. Han sover på siden og triller ligeså stille om på ryggen selv. Sover med hovedpude efter anbefaling fra fysio. Men vågner på en urolig nat ca 15-20 x og på en almindelig nat 8-10 x. Har haft 3 nætter i sit liv hvor han kun er vågnet 1-3 x . Vi er meget møre som forældre.
Han svøbes i dyne og vugges i søvn, hvor vi sidder på en stor bold. Dette vuggeri fik vi startet på da han græd konstant. Alle indsovninger dag og lægges til nat startet med dette. Opvågninger om natten kan ofte tages med sut og en vending i sengen. Han sover i egen seng og er for 1 mdr siden flyttet på eget værelse for at give han mere ro ( læs ingen støj fra os) . Dette har hjulpet lidt på antal af opvågninger. Hvis jeg sover med ham, kan vi helt undgå at vugge ham, her er trøst og nærhed nok.
Efter at han er opstartet med reflux medicinen, er han blevet meget sværere at lægge til at sove. Han protesterer når vi vugger ham. Tidligere var denne vugning ellers et holdepunkt for ham og indsovning tog kun 10-15 min. Og kunne lægges ned i sin seng let sovende. Han har aldrig faldet i søvn blot liggende i seng. Jeg har på det seneste kunnet få ham til at sove liggende hos mig i forbindelse med amning. Men ønsker ikke at det skal blive en vane om dagen, at falde i søvn ved bryst.
Jeg fornemmer at Sebastian ønsker en ny måde at falde i søvn på, men den skal være tryg og med nærhed. Han græder meget hvis jeg blot forsøger at sidde med ham i armene eller lægger ham ned i sin seng og holder på ham. Vi ender med at vugge ham tilsidst... Og han falder i søvn med røde øjne.
Håber du kan hjælpe os med en sove kur. Jeg syntes det er svært at lægge ham til at sove, da jeg aldrig ved om han græder af ubehag fra reflux eller af 'hjælp mig mor til at sove'
Venlig hilsen
Rikke