Svar: Spytter flasken ud igen - 7 mdr.
24. januar 2012
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er vigtigt at din dreng stadig får flaske og det vil være rigtig godt, hvis han kunne få 4 flasker i døgnet. Det er vigtigt for at han får mælk/kalk nok til sine knogler og knogleudvikling, men også for at sikre ham væske nok. Han er stadig for lille til at kunne drikke sit behov for væske via en kop.
Det er forholdsvist stor mængder skemad din dreng spiser, de fleste af hans måltider er mellem 1,5-2 dl. og jeg synes du skal skære mængden af skemad ned, netop for at give bedre plads til mælken.
Derudover vil jeg anbefale at du tilbyder ham en flaske sen aften, inden du selv går i seng, som han så evt. kan spise i søvne. Normalt vil jeg også anbefale flaske, når han vågner kl ca 06 og det synes jeg også du skal forsøge. Det er godt at starte dagen med at få lidt mælk - det fjerner ikke nødvendigvis appetitten fra morgengrøden, tværtimod og det kan derfor være bedre at give flaske tidlig morgen end om formiddagen.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske, måske bare 100ml
Morgen 7.30: 3/4-1 dl. havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: 1/2 dl. Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 11.30: 3/4-1 dl. Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop
Flaske og puttes til middagslur kl ca 13 som nu.
Eftermiddag 15-16: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden og 3/4-1 dl. flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop.
Aften 18: 3/4-1 dl. Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er mere og mere jeres mad, begynd f.eks. gerne med forskellige risretter nu, suppleres med en kartoffelbåd, kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Flaske, som spises mere eller mindre i søvne.
Som du kan se af denne plan, så er mængden af skemad i hvert måltid skruet ned til det halve. Samtidig får han kun en flaske i løbet af dagen - inden sin middagslur og det betyder også at der går noget tid mellem at han tilbydes frokost og tilbydes sin flaske inden lur - og det giver bedst mulig plads til begge dele.
Derudover så tilbydes han mest mælk på ydertidspunkterne - aften, sen aften og tidlig morgen - og dermed kun en flaske om dagen - og igen på den måde bedst mulig plads til begge dele :)
Han skal drikke mindst 400ml modermælkserstatning dagligt, for at være sikret jern nok - hvis han ikke når op på denne mængde, så bør du tilbyde ham jerntilskud dagligt.
Mit skøn vil være at han i alt bør nå op på ca 750ml mme i døgnet, for at være dækket ind med kalk, vitaminer og også væske nok og derudover skal han naturligvis have så varieret en kost som muligt, så han også dækkes den vej igennem. Og han skal også drikke vand af kop, netop for at få væske nok .. :)
Den mælk der indgår i madlavningen tæller naturligt med i regnskabet, men ikke i forhold til også at sikre ham hans væskebehov - man kan desværre ikke spise sig til væske nok, det skal drikkes .. :)
Håber ovenstående plan hjælper videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske