Svar: Sovepladsproblemer
23. januar 2012
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære mor med pladsproblemer
Tak for dit brev og velkommen til :) Og tillykke med at I venter en lillesøster :)
Som udgangspunkt kan din dreng jo sove hvor som helst, men han vil helst sove sammen med jer og det kan man jo ikke fortænke ham i. Det er det han er vant til og han vil bestemt ikke have lyst til at I sover sammen med lillesøster væk fra ham ...
Behovet for at have legekammerater med hjem og have et værelse for sig selv - lyder til at være et behov eller et ønske fra jeres side. Det lyder som om at du synes det vil være rigtig rart for ham, men ikke som noget han egentlig selv vil sætte særlig stor pris på - måske nyder han bare at I rent faktisk ikke har mere plads end I har, fordi han så naturligt altid vil være tæt på jer - også når nogen er med hjemme og lege ...
Jeg kan godt forstå at I har bestilt en juniorseng til ham og at I gerne vil have at han lærer at sove i den. Det lyder også som en god idé. Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på, om ikke han ville kunne nyde og også acceptere det bedre, hvis hans nye seng stod i stuen? Vil det være en mulighed? Det ville gøre at han ikke følte sig sendt væk om aftenen og det ville samtidig gøre at I kunne beholde jeres soveværelse med lillesøster. Det ville også gøre at hun havde et sted at sove, hvor der var mere ro for hende, når storebror naturligt havde legekammerater på besøg eller bare var hjemme, for det vil naturligt heller ikke være særlig rart for ham, hvis han altid tysses på og føler at han ikke må være der og altid skal tage hensyn til hende den lille ... :)
Kunne I evt. lade soveværelset være jeres og lillesøsters værelse og så indrette et hjørne i stuen, hvor jeres dreng kunne have sit "drenge-hjørne"? Så ville I stadig være der for ham, når han skulle sove om aftenen og I ville kunne gå i seng senere og skabe den ro og nødvendighed der var, også for lillesøsters skyld. Bare en tanke...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske