Brev:
Sovepladsproblemer
23. januar 2012
Alder:
3 år, 3 mdr.
Sovepladsproblemer
Kære Helen,
Tusind tak for en super brevkasse.
Vi har en dejlig dreng på 3 år og 3 mdr. som snart skal være storebror (om 3 mdr.) til en lillesøster.
Vores store problem herhjemme er at vi ikke kan få solgt vores lille 2 værelses lejlighed på 58 kvm og derfor indtil nu har sovet i et lille soveværelse og alle tre i samme seng.
Når den lille kommer bliver det ikke længere muligt for os at sove på 160 cm og jeg har derfor bestilt en juniorseng mhp. at indrette soveværelset til et decideret drengeværelse til vores dreng. Han er begyndt at have legekammerater med hjem og jeg synes han skal have sit eget værelse selvom vi bor småt.
Dette betyder imidlertid at vi forældre snart sover inde i stuen på en sovesofa med den lille ny og det kan jeg kun forestille mig vil virke helt forkert på ham der er vant til at vi begge kommer ind og sover hos ham på et tidspunkt. Jeg har forberedt ham på ændringen ved at sige at nu hvor han er blevet 3 år skal han have sin egen seng at sove i og det har han allerede sagt nej tak til og spurgt ind til, hvor vi så havde tænkt os at sove?
Har du nogen gode forslag til hvordan vi gør dette skift bedst muligt uden han bliver for ked af det? Min tanke har været at det i hvert fald helst skulle komme på plads inden lillesøster kommer så hun ikke får skylden for det, men selvfølgelig er sengen i restordre og kommer først midt februar og baby kommer slut april!
Om vores dreng skal siges at der aldrig har været en søvnproblematik, han kan stort set sove hvor som helst og når som helst og puttes af os begge osv., men vi har selvfølgelig alle tre vænnet os til at sove i samme seng grundet pladsproblemer. Han vågner aldrig op om natten hverken når han bliver passet ude og sover andre steder eller herhjemme og jeg tror og håber da også at han vil acceptere sin nye seng og putteritualet vi vil få omkring den, men ønsker gerne gode råd inden den dukker op så jeg ikke begår dumme fejl i forbindelse med introduktionen af sengen.
Lige nu tager det max 10 minutter at putte ham for os. Han har tidligere sovet alene hele natten fra han var ca. 8 mdr. til han var to år og ikke længere ville sove i en weekendseng som vi ellers bar ind i stuen når vi selv gik i seng for at han ku sove selv og vi ku sove selv. Siden to års alderen fik han bare lov at blive puttet i vores seng og så har vi bare rykket ham ind til væggen når vi selv skulle sove. Det var rart for os ikke at skulle fylde lejligheden op med mere end en seng, men det bliver vi nødt til nu!
Jeg har også overvejet foldudmadrasser på stuegulvet sådan at han kan komme ind og sove med på en ekstra madras hvis han skulle begynde at vågne op om natten når den lille er her, men tænker det ikke er en holdbar løsning i længden.
Der skal heldigvis ikke ske ANDRE større omvæltninger ifm med at han bliver storebror da han kan forblive i sin børnehave nu hvor vi ikke kan få solgt lejligheden og vi ikke har andre løsningsmodeller oppe at vende lige nu.
Jeg hører meget gerne på dine gode råd vedr. vores sovepladsproblemer i nærmeste fremtid!
Med venlig hilsen
Mor med pladsproblemer