Svar: Skemad - hvad synes du?
23. januar 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Malene
Det er rigtig dejligt at det går så fint med din datter og skemaden og du må meget gerne øge hendes indtag, nu hvor hun er blevet 6 måneder gammel :)
Det er stadig vigtigt at hun tilbydes små mængder af gangen. Det er således bedre at hun får ¾ dl skemad 2 gange dagligt end 1 ½ dl skemad på en gang. Det er vigtigt for at give hende så stor variation af mad som muligt, men også for at sikre hendes indtag af mælk. Hun bør stadig drikke mere mælk end hun spiser fast føde og det er vigtigt at du forsøger at skabe en plan, som giver plads til begge dele.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.45-9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Flaske og puttes til formiddagslur som nu
Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15-15.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden og tilbydes ofte også stadig flaske om eftermiddagen
Powernappen springes evt. over - det ser ud som om at det går fint hos jer uden lur her ..
Aften 17.30: Grøntsagsmos og igen gives lidt kød eller fisk i mosen, der suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende.
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften eller først på natten 24-02: Flaske
Du kan med fordel prøve at give hende flasken sen aften før du selv går i seng. Hun vil sandsynligvis kunne spise den mere eller mindre i søvnen og vil derefter kunne sove til næste morgen tidlig uden yderligere mælk. Det kan være rigtig rart for dig, at du ikke bliver vækket kl 02 .. Modsat, hvis hun og du trives bedre med at hendes længste søvnstræk ligger mellem kl 20 og 02/04, så kan du også lade det blive ved det ...
Det er en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor hun får skemad når hun vågner og får mælk inden hun skal sove igen. Det vil her ofte være en rigtig god idé at bibeholde flaske tidlig morgen, så hun sover lidt længere og mere sammenhængende, stå op og starte dagen med morgengrød og den flaske der så forsvinder, når hun bliver 7 måneder, vil ofte være formiddagsflasken. Den erstattes i stedet af lidt mere frugt til mellemmåltid ... Og ved at formiddagsflasken fjernes, så lærer hun stille og roligt også at skulle sove uden at få flaske og samtidig giver det bedre plads i maven til frokosten ... :)
Jeg håber du kan bruge dette videre :) Læs også gerne min bog "Helens bog om børn og mad", hvori du finder opskrifter, dagsplaner osv. måned for måned fra nu og til din datter er 1 ½ år gammel :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske