Svar: Rødvin
23. januar 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Rikke
Som udgangspunkt vil jeg ikke bruge øl, vin eller spiritus i mad, som børn skal have.
Det er rigtigt at alkohol normalt vil fordampe og kun give smag, men stadig finder man aldrig opskrifter til børn med alkohol ... heller ikke øllebrød til børn bør indeholde øl ... :)
Der er så vidt jeg ved lidt delte meninger om, hvorvidt alkohol fordamper fuldstændig - i hvert fald, mener jeg, at f.eks. alkoholikere på antabus ikke bør spise whisky-sovs eller anden mad, hvori der er tilsat alkohol ... ligesom de også frarådes at spise "blomme i Madeira" eller lignende. Men om det skyldes alkoholen og risiko for at der stadig er noget i maden eller om det skyldes duften, smagen og mere er psykisk påvirkning og at det ikke er nogen god idé at "friste", tør jeg ikke sige.
Der er vel også den overvejelser, at det er et forkert signal at sende, hvis man kommer øl, vin og anden spiritus i mad, som børn skal spise af ..!?
Generelt anbefales det jo at gravide og ammende slet ikke rører alkohol, man kender jo ikke den nedre grænse og ved derfor hvor lille en mængde, barnet reelt kan tåle og hvad der eventuelt skader ...
Jeg har ikke kunne finde nogle officielle retningslinjer fra hverken Sundhedsstyrelsen eller Fødevarestyrelsen om lige netop alkohol i madlavning, når hele familien skal spise det samme .. men da udgangspunktet generelt er at alkohol ikke bør indtages af gravide og ammende, så vil jeg også anbefale at man ikke giver sit barn det via maden.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske