Svar: Vil ikke spise aftensmad - 10 mdr.
23. januar 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Alexanders forældre
Det er helt naturligt at børn i jeres drengs alder lukker munden, når vi tilbyder dem mad. Ofte er det ikke fordi han ikke kan lide maden, men fordi han gerne vil spise selv - eller, fordi han er træt og ikke kan overskue maden, hvilket godt kunne være tilfældet hos jer ... :)
I fortæller jo at han spiser godt dagen igennem, men at han om aftenen kun spiser få mundfulde, - giver I ham ostehaps eller grød på en ske, så glider det dog let ned ...
Jeg tænker at jeres dreng er træt efter en lang dag i vuggestuen og at han naturligt har svært ved at overskue at spise selv. Det vil derfor være rigtig godt at I om aftenen hjælper ham, samtidig med at han naturligt også skal have lidt mad i hånden, som han selv kan gumle på.
Det er en rigtig god idé at give ham mad, der tager udgangspunkt i jeres mad og mad der smager af noget - helt almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, frikadeller (kød eller fiskedeller), kartoffelmos og millionbøf, boller i karry, forskellige gryderetter, laks fra ovnen, rødspættefileter osv. Hvad I nu kan finde på. Kartofler kan moses med sovs og gives af jer med gaffel eller ske og frikadellen kan han selv få lov til at spise ...
Det vil også være en rigtig god idé at give ham en godnatgrød som en del af hans putteritual. Han skal ikke have det som erstatning for aftensmaden, men have det som en del af putningen. Han kan f.eks. få aftensmad kl 18, komme i bad, gøres klar til natten med ren ble, nattøj osv. og så kan han få en godnatgrød kl ca 19.30, derefter blive ammet og så blive puttet. Omkring midnat eller tidlig morgen kan han ammes igen og ellers sove fint om natten. Det vil være helt naturligt at han stadig ammes 2 gange i døgnet og disse to amninger (eller flasker) kan fint ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. Og så altså gerne en godnatgrød at sove på også :)
Det kan godt tænkes at det kan give jer mere rolige nætter :)
Mange børn vil naturligt ikke spise så meget om aftenen, men det betyder ikke så meget, hvis jeres dreng i øvrigt spiser godt hele dagen igennem. Det er vigtigt at han til frokost serveres nogle fødevarer, som også bruges om aftenen. Det vil sige at han f.eks. får kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta osv. til frokost. Enten som kold frokost sammen med rugbrød eller som varm middagsmad. Hvis han får disse fødevarer til frokost, så betyder det ikke så meget at han om aftenen, hvor han er træt spiser mere selektivt :)
Det er også helt okay at I mader ham om aftenen, hvis han om dagen naturligt spiser mere selv, netop fordi han i dagtimerne har mere overskud til at øve sig :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske