Svar: Tvillinger: vågner efter 45 min
23. januar 2012
Alder:
3 mdr.
Kære glade tvillingemor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der sker rigtig meget med børns søvn netop i 3-4 måneders alderen og det er sandsynligvis det I oplever hos jer lige nu. I skriver jo at det har stået på de sidste ca. 3 uger ...
Jeres børn har en alder, hvor de er mere opmærksomme på verden, de følger tydeligt med, de bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det betyder at børn i denne alder meget let lader sig forstyrre - og især når de skal spise. De spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Det betyder at man meget let kan komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem og derfor kan det være en rigtig god idé at arbejde på at barnet får lidt mere mad. I første omgang handler det om at jeres drenge måske skal have lidt mere mælk og det kan godt være en idé at give dem flaske af to omgang mellem hver lur, så de får 1/2 flaske, når de vågner og 1/2 flaske, inden de skal sove igen.
Det er en god idé at arbejde på en rytme, hvor mælk indgår som en fast del af deres putteritual. Og du må godt putte dem i barnevogn eller i sengen og så give dem flaske imens de ligger der. Det er helt okay, du kan elevere deres hovedgærde, så de ikke ligge helt fladt - dette for at forebygge mellemørebetændelse.
Det vil normalt være passende med 3 lure dagligt i denne alder - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen / først på aftenen, som I også forsøger jer med. Hvor lange lurene er afhænger naturligt at hvor meget børnene generelt sover, men de må meget gerne have mindst en lur dagligt, som varer mindst 1 ½ time. F.eks. deres middagslur og det kan her være nødvendigt at du går en lang tur med dem i barnevognen, simpelthen for at holde dem sovende.
Når vi voksne sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt. Søvnen er sammensat af REM-søvn og non-REM-søvn. REM står for Rapid-Eye-Movement, og når man sover REM-søvn, kan man direkte se øjnene bevæge sig under øjenlågene. Når vi drømmer og kan huske vores drømme, så sker det i de perioder, hvor vi sover REM-søvn.
Vores non-REM søvn er inddelt i fire stadier. Stadie 1, hvor vi lægger os til at sove og slumrer ind. Stadie 2, hvor vi sover godt, men er stadig lette at vække. Stadie 3 og 4, som er dybere søvnstadier, det man også kalder for "delta-søvn" eller "slow-wave".
Hos små børn er søvnen anderledes sammensat. De spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde som vi har, men skifter meget hurtigt mellem REM-søvn og non-REM søvnen. Hos små børn betegnes REM-søvnen ofte som en "aktiv-søvn", og non-REM-søvnen betegnes som en "stille søvn".
Når barnet er cirka 1 måned gammel, begynder dannelsen af søvnspindler, og først omkring 3 måneders alderen begynder barnets non-REM søvn at være inddelt i stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere. Det betyder at der netop med den alder jeres drenge har nu begynder at komme flere stadier i deres søvn. Selvom det først er i 6-8 måneders alderen at søvnen minder mere om den form for non-REM søvn, vi andre har, så har jeres børn lige nu en alder, hvor de begynder at have mere stadieindelt søvn.
Og det betyder, at de meget let vågner efter netop 45 minutter ...
Det har her også noget at sige, hvor aktive de er mellem deres søvnperiode og de er vigtigt at du ikke tolker alle gab, som tegn på træthed, for nogle gange gaber de måske fordi de har brug for leg, aktivitet og keder sig .. Så nogle gange kan det også være en idé at holde dem lidt mere vågne og aktive mellem deres dagslure og de må godt med den alder de har være vågne i f.eks. 2 ½ time, hvis de så derefter sover et længere søvnstræk.
Du kan derfor prøve at give dem et bad inden middagsluren for der at holde dem aktive og vågne lidt ekstra. De kan få en flaske inden badet og en flaske igen, når de kommer op og inden de så atter puttes, hvorefter de så måske kan sove en længere middagslur, gerne på 1 ½ time ... Herefter være klar til eftermiddagen, sove deres 3. lur og så blive puttet til natten.
Hvornår de er klar til at blive puttet til natten afhænger af hvor lange lure de tager og hvor meget de sover om dagen. Og mange børn vil i denne alder først sove deres 3. lur så sent - f.eks. omkring kl 18-19, så de naturligt ikke er parate til at sove før kl måske er 21.30-22 og det er normalt og helt okay for alderen :) Det ændrer sig igen.
Det kan også være at jeres børn har brug for 4 lure lige nu og derfor også skal have lov til at have deres vågne periode netop om aftenen ... :)
Jeg håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske