Svar: Drikker ikke nok mælk
23. januar 2012
Alder:
4 år, 2 mdr.
Kære Mor
Børn i 2-5 års alderen vil normalt have brug for 600 mg calcium dagligt. Og børn i 6-9 års alderen vil have brug for 900 mg calcium dagligt.
Barnet vil normalt blive dækket ind, hvis barnet får mellem 350-500ml mælk dagligt i form af drikkemælk, yoghurt eller lignende surmælksprodukt. Og derudover spiser ost, rodfrugter, spiser rugbrød, fuldkorn, nødder og lignende og spiser f.eks. mælk på sine havregryn om morgenen ...
Det lyder som om at din dreng får mælk hver morgen og hver aften og det lyder også som om at han spiser yoghurt, ost osv. jævnligt. Hvis du stadig er i tvivl om han får mælk nok, så kan du ud over dette indtag supplere ham med en multivitaminpille dagligt, som indeholder kalk. Han har sandsynligvis ikke behov for et fuldt kalk-tilskud, da han lyder til at spise varieret og drikker mælk ...
På fødevarestyrelsens hjemmeside alt om kost, kan du finde nogle eksempler på, hvordan børn i 2-5 års alderen og 6-9 års alderen får deres behov for kalk stillet i løbet af dagen. Jeg skal sende linket til dig i en separat e-mail :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske