Svar: Min pige på 7 mdr. vil ikke spise, rulle eller være alene
7. juli 2003
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Da jeg ikke kender din dagsrytme er det svært at give en præcis plan for din dag. Det er også svært at sige noget generelt om, hvordan børn skal sove; Men du skal finde en fast rutine. Sørg for at gøre det samme hver dag, så godt du nu kan. Så hun lærer at sådan er det og ved at dagen er skruet sådan sammen.
Med hensyn til mad, så undgå så vidt muligt at presse hende. Tilbyd hende maden og gerne mens du samtidig selv spiser. Det er altid hyggeligere at spise i samvær med andre. Prøv at lade hende være med. Lad hende selv sidde med en ske i hånden, når hun får grød. Hun vil ikke kunne mestre at spise med ske før hun er 15-16 mdr. gammel, men hun vil gerne selv forsøge. Lav små portioner, som ikke virker uoverskuelige.
Med hensyn til sovevaner, så kan det godt være at hun kan nøjes med to lure i løbet af dagen. Det vil sige en formiddagslur og en efter middagslur. Men mange børn har som din datter behov for tre smålure og det er altid vigtigt at børn får lov at sove, når de er trætte. Du opnår ikke noget positivt ved at holde hende vågen.
Med hensyn til at rulle så er det vigtigt. Det at kunne krybe og kravle lærer man fra maveliggende stilling. Det kan være et fordel at have et stort spejl foran hende. Ved at ligge hende på maven foran spejlet er der noget spændende at kigge på. Når hun protestere mod at blive lagt på maven, så forsøg at aflede hende med spændende legetøj og lignende.
Du kan lave en øvelse med hende (når hun ligger på ryggen), hvor du tager fat i hendes lægge og bøjer knæ og hofte. Lad hendes underkrop rulle fra side til side.
Når hun ligger på maven så hjælp hende til at støtte på albuerne og til sidst armene. Hvis armene holdes ud fra kroppen er det sværere at trille end hvis de er mere samlet.
Vær opmærksom på ikke at give hende for stramt tøj på, da det kan hæmme bevægelserne i hoften. Lad hende kravle og tumle på dig eller giv hende trilleture i sengen.
Det kan også være en fordel at tage en tur i svømmehallen. Hun vil have glæde af at bevæge sig i det varme vand og det vil gøre hende træt. Måske kan et ændre på hende sovemønster og rytme, hvis du i en periode gør det jævnligt.
Med hensyn til at være alene, så er det ofte tiden omkring de 8 mdr. hvor børn er mere reserverede for fremmede. Netop den alder hvor barnet skal til at lære at kravle er kravlen en øvelse i at bevæge sig lidt væk fra mor. Først sidder barnet på skødet, så sidder det på gulvet ved mors fødder, så kravler det lidt væk og vender sig om tjekker at mor stadig er der osv. Børn bliver ofte ulykkelige, når mor går ind i et andet rum og har det bedst med at hun kan ses. For nogle børn er det også fint at de kan høre mor,- jeg er jo lige her, eller synge mens du går rundt og så af og til kigge,- hej med dig osv.
Håber du fik noget ud af dette.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske