Svar: Lidt om søvn, igen :)
23. januar 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Jeg synes bestemt ikke at det er nogen god idé at lade din dreng græde sig i søvn og lære ham at sove på denne måde. Han vil naturligt føle sig svigtet og vil slet ikke kunne forholde sig til at du ikke tager ham op, ikke giver ham den nærhed, fysiske kontakt osv. som han naturligt søger ...
Hvorfor skal det være fra den ene yderlighed til den anden? At gå fra det du gør lige nu, svøber ham, holder ham i favnen, hopper med ham, vugger ham osv. til at gå over til at lægge ham ned i tremmesengen og bare lade ham græde - det er to modpoler ... hvorfor ikke prøve at finde veje derimellem...?
Det vil være en rigtig god idé at han får mælk i forbindelse med at han skal sove og du kan enten amme ham i søvn eller give ham flaske. Hvis du ammer ham, så kunne du lægge dig med ham og amme ham i søvn i din seng. Så han lærer at falde i søvn tæt med dig og uden at være i så meget bevægelse som han er lige nu. Masser af nærhed, fysisk kontakt osv. og lade ham die sig i søvn tæt med dig, men hvor I ligger stille sammen.
Hvis du vil prøve med en flaske, så kan du putte ham i sengen eller i barnevognen og give ham flasken der, hvor du ønsker han skal sove. Det kan være en rigtig god idé at putte ham i en sovepose - voksi, duni-duo, drømmepose eller lignende, som hjælper ham med at holde fysisk sammen på sig selv og som han stille og roligt vil forbinde med det at skulle sove og dermed føle sig tryg ved og stille og roligt også være mere klar til at overgive sig til søvnen. Ligger han i sengen, så kan du prøve at vippe sengen lidt ved at bruge brio bedrockeres, ligger han i barnevognen, så kan du trille med vognen - og ja, som du har læst, så vil det være en rigtig god idé at du putter ham og triller ham, når han skal sove.
Og han må gerne starte med at være lidt eleveret i barnevognen, måske har vognen et skråsæde under madrassen, som du kan hæve op, så han kan sidde lidt op og kikke ud og du kan trille ham i søvn på denne måde og lægge ham ned, når han er parat - eller han kan som sagt få en flaske i vognen og falde i søvn med den. Mælken er vigtig for at han kan overgive sig til søvnen.
Det er en rigtig god idé at du forsøger at følge en fast plan for dagen og forsøger at finde frem til de rigtige puttetidspunkter, for at han så vidt muligt også har mulighed for at falde i søvn bedst muligt.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng, får evt. en lille ekstra amning at vågne på, når dagen starter
Formiddag 9.30: Læg dig med ham og am ham i søvn i jeres dobbeltseng. Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan falde ud af din seng, alternativt blive liggende sammen med ham i den times tid han måske sover ...
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og/eller flaske og puttes til middagslur i barnevognen ca. kl 13. Giver du flaske, så giv ham den i vognen eller am ham og lad ham starte med at sidde en lille smule op og fornemme verden.
Eftermiddag 16.30-17: Ammes og igen kan du lægge dig med ham og amme ham i søvn i jeres seng. Han sover her måske 20-30 minutter.
Aften 18-18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og/eller flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23/24: Ammes og/eller flaske og sover videre
Midt nat 03: Evt. amning
Jeg tænker at det måske vil hjælpe dig at følge en fast plan og måske se lidt mere på klokken end på din dreng .. måske er han svær at aflæse og måske er det svært for dig at vide, hvornår han egentlig er træt og parat til at sove og derfor er det ekstra svært og kræver at du "hopper og vugger" ekstra meget, for at få ham til at overgive sig. Jeg tænker at du ved at følge ovenstående faste plan, måske vil opleve at det bliver lettere at få ham til at overgive sig til søvnen ...
Jeg tænker også at du skal tillade dig selv at give ham mælk inden han skal sove og f.eks. lade ham falde i søvn med brystet. Det gør ikke noget lige nu. Det der er vigtigt nu er at han er tryg ved at skulle falde i søvn og begynder at få lidt fast rytme omkring det at sove. Og så tillade dig selv at give lidt slip på regler om "hvordan man bør .." for der er altså mange måder at gøre tingene på og det vigtigste er i sidste ende at din dreng lærer at sove så trygt som muligt.
Jeg håber du kan bruge ovenstående plan og tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske