Svar: Endnu en dårlig sover 2
22. januar 2012
Alder:
3 år, 4 mdr.
Hej med dig
Det lyder helt rigtigt at din dreng kan have natteskræk kl 22-23 og mareridt kl 03-04 og det er rigtig rigtig godt, at du giver ham den nærhed, han umiddelbart viser behov for.
Det er derfor også rigtig fint, hvis det fungerer for jer at sove sammen alle sammen, der er intet i vejen for at I deler soveværelse. MEN modsat er det naturligvis også rigtig fint at du sover i dit værelse og drengene sover sammen i deres. De vil jo have hinanden og kunne give tryghed ved netop at sove i samme rum - følelsen af ikke at være alene er vigtig for mange børn og det vil være dejligt for dem. Og du vil naturligvis kunne sove bedre i din egen seng, hvor du vil have mere plads og kunne ligge bedre, netop fordi du ikke skal ligge i en akavet stilling og holde i hånd :)
Du kan derfor gøre begge dele - du kan vælge at I sover sammen eller du kan putte drengene i samme rum, og så sove i dit eget rum og så lade dem komme ind til dig, hvis og når de vågner om natten og har brug for det. Hvis du på den måde kan sikre dig selv nogle gode sammehængende timer og du sover bedre sådan, så må du naturligvis gerne sove for dig selv :)
Du skal gøre det, som du føler vil fungerer bedst for jer alle tre :)
Jeg ved fra dine tidligere breve, at vi tidligere har talt om at det kunne være en idé at I talte med skolepsykologen - og jeg vil her lige nævne at du naturligvis også kan tale med psykologen om, hvorvidt det vil være godt for drengene at sove selv. Der kan jo være mange grunde til at lade dem sove sammen og lade dem sove sammen med dig, ligesom der også kan være gode grunde til at lade dem sove uafhængigt af dig. Og her vil psykologen også kunne være god at tale med ... :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske