Svar: Søvnkrisen forværres
22. januar 2012
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Forhåbentlig hjælper det bare lidt at skrive til mig og få frustrationerne ud og trykke send og måske er der allerede sket ændringer igen hos jer, nu hvor jeg svarer dig idag ..? :)
I hvert fald er det helt normalt at børn i jeres datters alder kan sove og spise meget fleksibelt og man kan opleve at der ikke rigtig er nogen rytme - og netop derfor er det rigtig fint og også vigtigt at holde fast i at hun gerne må sove 3 lure dagligt. Og ja - det kan godt være at hun lige nu sover bedre på andre tidspunkter end hun gjorde for 1 uge siden og det må så være sådan.
Om jeres eftermiddag skriver du "Hun er faktisk svær at "holde vågen", vi synger og løfter i slynge osv... men vi kan jo ikke putte hende kl 17.30! " - men jo, det kunne I jo egentlig godt. Det kan godt være at hun har brug for en lur på det tidspunkt og har brug for at sove en time netop der for så at vågne op og være mere frisk efterfølgende og så kunne sove bedre om natten igen. Det kan sagtens være at hun har brug for en powernap på det tidspunkt.
Og så har I jo nok en pige, som sender meget forvirrede signaler og som nogle gange kan være rigtig svær at aflæse. Det kan bare være rigtig svært at finde ud af om hun er mæt, sulten, skal leges med og være aktiv eller skal puttes og nogle gange kommer I måske til at fejlfortolke hende - ikke fordi I ikke gøre det godt nok, men fordi hun sender forvirrende signaler ... Men det skal nok gå - det ændrer sig stille og roligt og I vokser med opgaven.
Og så tænker du måske at din kæreste jo har en pige i forvejen og han må da vide ... men nej, for der er tale om to helt forskellige piger, så det han kan fra den gang virker ikke nu og det er ligeså frustrerende for ham. Så for far er der også tale om en ny situation og en følelse af at stå på bar bund. Hans styrke er så at kunne sige at I kommer igennem det, netop fordi han jo naturligt har prøvet at stå på bar bund før:)
Det kunne godt hjælpe jer, hvis du kunne amme din datter liggende og lad hende falde i søvn hos dig. Hun behøver ikke blive flyttet til sin egen seng efter amning, hvis hun vågner af dette og jeres problemer så starter forfra. Hun må gerne sove videre i din seng, det der er vigtigt er at hun har ligeså meget plads at ligge på, som hvis hun lå i sin egen seng ..
Det kan også være at I skal overveje om en flaske ville være en hjælp hos jer. Det kan gøre det muligt for far at tage over og du får lidt frirum til også at samle kræfter og det kan være en god prioritering og noget I naturligt kan overveje ...
Og måske skal du skrue forventningerne lidt ned og sige at hun ikke har brug for at I laver alt for meget og at der lige nu bare skal ro på. At det er okay at sige fra overfor bryllup, at det er okay ikke at deltage i mødregruppen eller hvad det nu kan være, men simpelthen prioritere at du er der hjemme og at du lægger dig med hende i løbet af dagen, får hvile og ro. Og så gøre det uden at få dårlig samvittighed.
Ligesom du måske også skal gøre det til en fast vane at køre en tur med barnevognen hver dag, så du kommer ud, får noget luft og noget lys - det virker også positivt på humøret og giver overskud og det er ikke godt for dig at gå hjemme og få følelsen af at intet af det du gør virker - det er så hårdt, så hårdt og det behøver du ikke byde dig selv. Prøv også at komme lidt ud, mærke vinden i ansigtet og bare gå ... Udnyt når hun sover til middag i barnevognen og du netop kan gå med hende :)
Find også tid til dig selv, giv dig selv lov til at tage lidt hjemmefra og lad far passe lillepigen. Det vil også være dejligt for dig at komme lidt ud og lave noget, som du er glad for - om det så er at løbe en tur, gå i butikker for at handle eller bare sætte dig på en bænk et sted og kikke i et ugeblad. Det er ligemeget, bare det er noget, som du har brug for og som du kan tanke op med. Det er vigtigt for dig, men det gode er også at du så naturligt også vil savne din pige, du vil savne at du ikke er derhjemme hos hende og netop de følelser vil også være med til at gøre at det hele bliver lidt lettere at klare igen .. :)
Stort knus herfra - håber du kan bruge mine ord lidt på vej .. :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske