Brev:
Mad og døgnrytme - 9 mdr.
21. januar 2012
Alder:
9 mdr.
Mad og døgnrytme - 9 mdr.
Hej igen!
Tak for dine tidligere svar, de har været til hjælp :)
Jeg går og bekymrer mig for tiden, fordi min datter er 9 1/2 mdr og jeg kan ligesom ikke rigtig få hende til at spise særligt meget normal mad..
Altså problemet er ikke, at hun ikke vil smage. Hun vil gerne smage ALT og hun virker til at kunne lide det meste. Hun vil IKKE have det på ske og grød kan jeg ikke rigtig få i hende, ligesom jeg kunne da hun var mindre. Hun vil selv holde og så sidder hun og leger og smatter med det og det ser ikke rigtig ud som om hun få så meget indenbords.
Jeg får lov til at give hende lidt i munden engang imellem, fx den yoghurt hun får til morgenmad hvor hun selv spiser nogle rugfras ved siden af. Men hun spiser sig ikke rigtig mæt til nogen af måltiderne, og jeg giver hende faktisk stadig 4 flasker mme (omkring 200 ml pr gang) i døgnet. De gange jeg har forsøgt at skære lidt ned på det og tilbyder hende mad istedet, står hun for det meste helt af indtil jeg giver hende mælken.
Hun er en lille pige (tynd og lang), sidst hun blev vejet sidst i december vejede hun 8,3 kg. Hun får movicol junior neutral til maven, og har da hun var mindre haft mange problemer med ondt i maven osv. Kan det have påvirket hende i forhold til mad? Hun udvikler sig rigtig fint, begyndte at kravle og trække sig op at stå da hun var 8 1/2 mdr og suser rundt nu og prøver de første forsøg på at gå. Hun er rigtig glad og elsker at lege og undersøge. Altså hun trives fint.
Er det normalt at børn er lidt langsomme til at gå over til mere normal mad? Jeg vil ikke rigtig presse hende. Men nogle gange tænker jeg også på, om JEG måske gør noget galt, selvom jeg føler jeg gør hvad jeg kan. Har du nogle forklaringer og råd?
Jeg ved godt du helst vil have kun 1 emne pr brev, men jeg sniger alligevel lige dette med (håber det er ok). Jeg har stadig mange problemer med døgnrytme. Siden jeg skrev sidst, stoppede hun med at vågne om natten, men efter hun begyndte at kravle gør hun det igen, nogle gange flere timer om natten.
Jeg forsøger at holde en døgnrytme, men jeg synes hele tiden det rykker sig af den ene eller anden grund. Fx står hun sjældent op samme tidspunkt om morgenen (sikkert fordi hun vågner om natten?), selvom hun kommer i seng samme tidspunkt om aftenen. Og hun sover ALDRIG ens lure i løbet af dagen. Det eneste jeg er SIKKER på er at hun sover 1 lur om formiddagen og 1 lur om eftermiddagen. Altså 2 lure på en dag. Så kommer hun i seng mellem 19.30 og 20 (selvom det godt nok hænder at hun er så smadret i løbet af dagen, hvis hun ikke sover lange lure, at hun dejser om inden).
Jeg synes altså det er svært at holde en fast rytme, hun er jo et levende menneske med sin egen vilje og jeg synes det er svært at styre og at det er hårdt det skal føles som en evig kamp. Plus jeg føler mig som en mindre god mor, fordi jeg ikke bare kan få det til at ske. Det rykker sig altid.
Det blev et langt brev, håber det er ok, jeg glæder mig til at få svar fra dig :)