Svar: Vækst og ernæring
20. januar 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Sandra
Tak for dit brev og velkommen til :)
Når jeg ser på kurverne i "livets bog", så ser det ud som om at jeres dreng vokser fint og hans højde og vægt passer fint sammen ... det ser ikke ud som om at I behøver bekymre jer så meget der ... :)
Du skal naturligvis sikre ham både mad og væske nok og det er rigtig godt at han allerede er godt igang med at tygge og nyder at spise mad i stykker. Han er jo født før tid, så det er meget fint at han spiser så fint som han gør :)
Det er vigtigt at du varierer hans kost, så meget som muligt. Det er vigtigt at udnytte hans naturlige lyst til at putte i munden netop nu, for jo mere forskelligt du kan give ham netop nu, jo mere forebygger du kræsenhed senere hen. Så variation er vigtig og det er rigtig godt både at give ham mad i stykker og også moset mad. Det betyder at han skal have mad, som han selv kan sidde med i hånden og gumle på, hans skal have mad som du hjælper ham med at få i munden - enten med fingrene eller med gaffel og han skal også stadig have lidt mad med ske.
Du må gerne variere mellem hjemmelavet mad og færdiglavet babymad - f.eks. middagsretter på glas eller fra frost, hvis du tænker at du derved kan få ham til at spise mere skemad stadig væk og dermed sikre ham lidt ekstra indenbords. Du kan med fordel også give ham mad der smager af noget - og så give ham det i en konsistens, som du skønner han kan kapere - han må f.eks. gerne få boller i karry, pasta med kødsovs eller lasagne, du kan også give ham små stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle) eller hvad I nu kan tænkes at spise selv.
Du kan bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg på brødet for på den måde at få lidt ekstra i ham, du kan også med fordel bruge fiskepålæg nu, for på den måde at gå give ham de vigtige omega-3 og også lidt protein den vej igennem.
Han må også gerne få ½ hårdkogt æg en gang imellem, hvis du tror han vil nyde at gumle i det .. Også ostebjælker kan være en måde at få lidt protein på og det er rigtig godt at du giver ham fuldkornsgrød, mysligrød og lignende, han får også protein den vej igennem :)
Det er hovedsageligt indtaget af protein og fedt der har betydning for væksten, når der er tale om små børn og det lyder som om at han bliver fint dækket ind via den kost du tilbyder ham ...
Alt i alt lyder det som om at I er rigtig godt på vej og planen du sender for dagen er meget fin og alderssvarende :) Så prøv også at få lidt ro på og tro på at det er det rigtige du gør og se på ham, hvordan han trives. Han lyder til at have det rigtig godt, han er godt igang motorisk og bruger sig selv rigtig meget i løbet af dagen :)
Håber du kan bruge dette videre og har fået lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske