Svar: Mad og fordøjelse
20. januar 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Luise
En almindelig portion mad vi normalt være mellem 1-2 dl. Men det kan, med den alder din datter har, være en rigtig god idé at give hende f.eks. ¾ dl skemad 3 gange dagligt og følge efter med mælk og ikke give 1-1½ dl. og hun så ikke har plads i maven til mælk efterfølgende.
Der skal naturligvis være plads til at hun nogle gange kan spise mere og andre gange kan spise lidt mindre, det er helt okay, men du må forsøge at finde en mængde, der giver plads til både skemad og mælk/væske. Hvis skemaden fylder så meget, at det fjerner pladsen til mælken, så vil hun naturligt søge mælken ekstra om natten, for hendes behov for væske skal jo dækkes. Og det vil være rigtig dejligt for både dig og hende, hvis hun kan begynde at sove en længere søvnstræk om natten nu.
Så prøv at finde en mængde der levner plads til begge dele i løbet af dagen :)
At afføringen er mere formet og blød lyder meget fint og det lyder ikke som om at hun har forstoppelse. Netop det at hun kan komme af med afføringen uden at have ondt er meget fint. Det lyder også helt fint med afføring ca. hver 2-3 dag. Jo mere fast føde hun får, jo mere fast vil hendes afføring naturligt blive, men hun må ikke få så hårde knolde, at det gør ondt på hende at få det ud. Så er afføringen for hård. Hun må gerne presse for at få det ud og du vil naturligt også kunne se på hende, når hun presser, men det må ikke være ubehageligt og gøre ondt på hende.
Hvis du ikke har min bog "Helens bog om børn og mad" allerede, så var den måske en hjælp for jer - I den kan du finde dagsplaner måned for måned og jeg gennemgår hvordan I stille og roligt kommer fra de første smagsprøver og over til familiemaden. Du finder også opskrifter osv. i bogen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske