Svar: Min ældste spiser meget lidt kød
20. januar 2012
Alder:
5 år, 6 mdr.
Kære Dorthe
Det er rigtig vigtigt at du ikke gør et stort nummer ud af at Marcus ikke spiser kød. og det går ikke, at du presser ham til at smage det - du vil aldrig opnå at han pludselig siger "jamen du har jo ret mor, det smager jo godt!" og så begynder at spise det - det gør han ikke. Han vil kun reagere med afsky, skubbe til det, tygge på det i en uendelighed, blive ved med at erklære at det kan han ikke lide osv. og tilsidst måske kaste op.
Derfor er det meget bedre at du helt glemmer det med at han skal spise kød, så der ikke gøres noget nummer ud af det - også for at Malte ikke spekulerer mere over det end højst nødvendigt. Og så må du naturligvis sikre at Marcus får protein på anden vis.
Æg er vigtigt - og det behøver ikke være blødkogte æg, det kan være hårdkogt æg, det kan være scrambled eggs, det kan være æggestand (lavet let i mikroovn), det kan være æggekage osv. Der findes mange måder at få æg på, du kan også prøve med æggesalat som kan indgå i en sandwich ...
Fisk er en god kilde til protein og også til de essentielle fedtsyrer - det kan være smørbart fiskepålæg som tun, makrel, torskerogn og lignende. Det kan også være rejer, muslinger, krabber .. Og det kan være laks af forskellig slags, det kan være sild, torsk, rødspættefileter osv. osv. Og han må gerne få lidt persillesovs, remoulade, citron eller lignende til, det er helt okay :)
Laksetærte kan f.eks. også være en måde at kombinere både fisk og æg ...
Mælk er en vigtig og god kilde til både kalk og protein og også surmælksprodukter tæller med her.
Ost kan være en idé - og igen, selvom han ikke er særligt glad for ost, så findes der jo rigtig mange slags oste og noget af det kan han måske godt lide. Det kunne være at han kunne lide mere neutrale smøreoste ellerost med lidt mildt krydderi. Eller måske en meget fedtfattig cheasy eller det modsatte en fed fløde havarti ... ost kan goså være parmesan eller revet mild skæreost, der drysses på lidt pasta eller lignende og på den måde sikrer lidt ekstra indtag.
Bønner, linser osv. er faktisk også gode kilder til protein og også nødder er gode at give ham en gang imellem :) giv ham også brød af fuldkornstypen, server havregryn, mysli osv. det er alt sammen med til også at give ham lidt protein.
Og så kan du naturligvis supplere ham med en multivitaminpille dagligt, så han får lidt ekstra den vej igennem, hvis du generelt synes at han ikke spiser så meget :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske