Svar: Vågner KONSTANT natten igennem
20. januar 2012
Alder:
12 mdr.
Kære desperate forældre
Tak for jeres brev - det lyder som om at I har forsøgt rigtig meget allerede og jeg vil naturligvis gerne dele mine tanker med jer :)
Det jeg umiddelbart hæfter mig ved, når jeg læser jeres brev er at I skriver: "Bliver puttet mellem 19-20. Det tager ca. 10-15 minutter at putte hende. Hun bliver puttet med flaske. Derefter har vi balladen. Fra kl. 19-22 vågner hun ca. 8-10 gange. Hun græder og skal ha sutten og spillebamsen og falderi søvn igen, men vågner så igen kort tid efter. Hun får en flaske i løbet af natten, men SP siger at hun ikke har behov for den længere - tryghed måske!?"
For mig lyder det som om at jeres datter har et søvnassociationsproblem. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for os voksne ofte at læse i en bog, lytte til afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
For mig lyder det som om at jeres datter forbinder det at sove med at skulle have flaske. Hun er afhængig af sin flaske, for at kunne overgive sig til søvnen og det betyder også at hun ikke er i stand til at komme videre i søvnen om natten, uden at I tilbyder flasken flere gangen.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres datter vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det er her vigtigt at jeres datter er i stand til at komme videre i søvnen uden at blive taget op og vugget og uden at I giver hende flaske. Altså stille og roligt uden at behøve hjælp fra dig/jer.
Med den alder hun har vil det normalt være passende med 1 flaske om aftenen, når hun skal sove, men den skal stille og roligt trappes ud og erstattes af en kop mælk i stedet. Det vil være meget passende at indføre et putteritual nu, som starter med et bad, nattøj, en godnatgrød, få mælk af en flaske og stille og roligt af en kop, få børstet tænder og så blive puttet i sin seng. I er ved siden af hende, hun ligger i sin seng og I sidder hos hende, synger en sang, læser en godnathistorie og så vil det være meget fint at introducere en puttebamse nu, som på sigt kan blive en erstatning for jer. Det vil også gøre det lettere for hende at finde roen om natten, uden at hun behøver komme over i jeres favn, at hun har en bamse at sove med.
Det er netop ofte i 12-18 måneders alderen at børn begynder at tage en puttebamse til sig, så prøv at lade en sådan indgå som en fast del af hendes putteritual. Fordelen ved en bamse er jo, at det er hende selv der styrer behovet for den, ligesom den kan være der for hende, når I ikke er der - også når hun skal sove i vuggestuen om dagen ...
Så et nyt putteritual er nødvendigt med den alder hun har og det er vigtigt at hun lærer at falde i søvn og komme videre i sin søvn uden at I skal hjælpe med andet end et "shh-shhh" og måske lige hjælpe dynen på en gang eller to ... Og hun skal nu lærer at sove uden at få flaske, for også at kunne komme videre i søvnen om natten uden denne afhængighed.
Det er vigtigt at I også er opmærksomme på hendes indtag af mad og væske hele dagen igennem, hvis ikke hun spiser nok og drikker nok, vil hun naturligt søge det om natten. Og som sagt, vil det være en rigtig god idé at give hende en godnatgrød som en del af hendes putteritual nu.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, letmælk af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, kød, fisk, ris, pasta, grøntsager osv. Må også meget gerne få varm middagsmad til frokost, hvis de får det i vuggestuen. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30: Tilbydes en portion tykmælk med rugbrødsdrys, frisk frugt, ½ bolle med smør, ost eller lignende.
Før aftensmad 17: En tallerken med lidt kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod eller lignende, måske et stykke agurk, rød peberfrugt eller hvad I nu har.
Aften 18: Spiser aftensmad som I andre, almindelige børnevenlige retter, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, mad hun selv kan spise og mad som I giver med gaffel eller ske. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten med nattøj osv.
Suppleres med en godnatgrød og en kop lun mælk og puttes ca 19.30 til natten, med godnathistorie, godnatsang, kærtegn og beroligende ord og nærhed.
Vågner hun i løbet af natten så prøv at hjælpe hende videre med nærhed, stillingsskift, berolige og betrygge, men prøv at undgå at give hende noget i munden, hverken sut eller flaske. virker hun tørstig kan hun få lidt vand af en kop men ellers ikke noget og ikke hele tiden - det er om dagen at hendes indtag af væske skal sikres.
Jeres datter er ikke udspekuleret og forsøger ikke at få sin vilje - hun søger den flaske som hun har lært udgør en stor del af hendes søvn og søvnritual og hun skal nu lærer noget nyt. Hun skal have en ny måde at falde i søvn på og det er det I skal hjælpe hende med ... :)
Rigtig meget held og lykke med ændring af jeres søvnassociationer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske