Svar: Angående ble
19. januar 2012
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Marianne
I skal se tiden an, jeres dreng er kun knap 3 år og han begynder at have lidt fornemmelse for både vandladning og afføring, men han er ikke parat til renlighed endnu. Årstiden taler heller ikke for det, for mig lyder det som om at I skal vente til det bliver varmere i vejret og han har mulighed for at have mindre tøj på - det giver større succes med at nå toilettet i tide :)
Man siger at renlighed har 3 faser:
1. Han siger, når han har lavet i bleen og at han gerne vil have en ny ble på.
2. Han siger til imens det sker "nu tisser jeg!?!"
3. Han når at sige til lige inden og I løber til toilettet for at nå det.
Derudover er det et godt tegn, at han kan holde sig tør i mindst 3 timer. Det viser at hans blære begynder at kunne holde sig og at han således fysiologisk er begyndt at være parat.
Jeres dreng er begyndt at sige, når han har lavet i bleen og er således igang med fase 1. men han skal stadig have lidt tid :)
Jeg anbefaler normalt ikke at man tager bleen af fortidligt. Derimod anbefaler jeg at man beholder bleen på og i stedet indfører faste toilettider. Det vil være at tisse som det første om morgenen, når man står op eller at tisse om aftenen, i forbindelse med at han får bleen af og skal i bad. Stille og roligt udvides til at han også skal tisse inden I kører op for at handle, inden han løber ud for at lege osv.
Det er vigtigt at bleen her bruges som en sikkerhed og jeg anbefaler jer buksebleer, der kan trækkes op og ned som et par underbukser. Det er en succes oplevelse at have en tør ble, hvor det altid er et nederlag med våde bukser. Og er bleen ikke tør, så er det jo også fint, så var det jo rigtig godt at han havde den på :)
Han skal, når I begynder og sommeren nærmer sig, ikke spørges "skal du tisse?", for så vil han naturligt sige nej og tisse få minutter efter. I skal i stedet tage ham i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser inden vi kører" som en helt naturlig regel der gælder for alle, sådan er det bare. Og så prøver han - kommer der noget, så er det fint, kommer der ikke noget, så er det fint at han prøvede. Er bleen tør, så kan den bruges igen og det er dejligt, er bleen til at skifte, så er det også dejligt at han jo havde den på. Det er super vigtigt at det er positivt og sker stille og roligt i det tempo han nu er parat til.
Så prøv at vente lidt, det skal nok komme stille og roligt :)
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske