Svar: Når far skal putte - 4 mdr.
19. januar 2012
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Næste gang dine forældre siger: "I skal lade hende skrige for ellers finder hun ud af at hvis hun skriger så kommer hendes mor" så svarer du: "Ja forhåbentlig!". For det er jo netop det jeres datter skal lære, at når hun er ked af det, så kommer hendes mor og faktisk så skal hun slet ikke nå dertil, hvor hun skriger ulykkeligt.
Jeres datter har brug for at vokse op med en tillid til at du (og naturligvis også hendes far) altid vil være der og hjælpe hende, når hun har brug for det. Og det lærer hun ved at I naturligvis er der. Det lærer hun ikke ved at få lov til at græde i længere tid og ikke ved at I lader hende skrige!
Det er rigtigt, at hvis I lader hende skrige, så vil hun naturligt på et tidspunkt holde op. Men det er ikke fordi hun er tryg. Jeg plejer at sammenligne det med dyreunger. Når mor forlader reden med dyreungerne, så piber de, men på et tidspunkt så holder de op og bliver helt stille. De stopper ikke fordi de ved at deres mor kommer tilbage lige om lidt, nej de stopper fordi det er farligt at ligge og pibe, for så tiltrækker de rovdyrene.
Når menneskebørn græder og man går, så stopper de også på et tidspunkt, sådan er det helt instinktivt, men de stopper ikke fordi de lærer at mor kommer lige om lidt. Jeg mener de stopper fordi det ikke nytter noget, de bliver ikke hørt, der er ingen som reagerer på deres gråd. Jeg er derfor ikke tilhænger af at lade børn græde sig i søvn!
Jeg synes derfor du skal lytte til dit mødrene hjerte og tro på dig selv! At sige at du "ikke bare må komme springende" er noget vrøvl! :)
Og med hensyn til at få far på banen, så er det slet ikke noget problem. Det der er vigtigt lige nu er at far og datter bruger så meget tid sammen som muligt. De skal lege sammen, pludre sammen, tumle sammen. Far skal skifte jeres datter, give hende bad, kører hende i barnevognen, give hende skemad, når hun skal igang med det og hvis I en gang imellem giver flaske, så lad far give den.
Jo mere far deltager i alle disse ting, jo lettere vil han naturligt også have ved at tage over og putte en aften, hvis du ikke er hjemme. Og faktisk vil det være super fint at far deltager så meget som muligt i det hele, fordi det også gør barslen noget lettere for ham, når han skal tage over - og herunder burde I også overveje at supplere med en flaske. Netop fordi du skriver at far har barsel når jeres datter er 6 måneder.
I 6 måneders alderen har hun stadig behov for at få mælk ca. 6 gange i døgnet og det er lettest for far at sikre hende dette via flaske. Så en måde at få far mere på banen i forbindelse med putning, kunne f.eks. være at introducere en aftenflaske, som far så giver ...
Håber at du / I kan bruge dette videre :) Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske