Svar: Sover i vores soveværelse
19. januar 2012
Alder:
3 år, 11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, jeg vil meget gerne give dig lidt kommentarer med på vejen :)
Du beskriver en dreng, som tydeligt søger tryghed og viser behov for at sove hos mor og far. Du fortæller at ændringen i hans søvnvaner er kommet i forbindelse med at I er flyttet til større hus. Du fortæller at han normalt ikke har problemer med at sove hos f.eks. bedsteforældre og at han der sover i eget værelse og det lyder ikke som om at han har problemer med generelt at være adskilt fra jer ...
Du fortæller også at I trives med den løsning I har og at jeres usikkerhed handler mere om, hvad andre tænker og mener (især den lidt ældre genneration), men at I som forældre faktisk nyder at sove sammen med Noah og faktisk også nyder at sove hver for sig ...
Er det ikke bare sådan situationen er? I trives rigtig godt med den løsning alle tre, så hvorfor lave om på det lige nu ... :)
Noah kan godt lære at sove på eget værelse igen, - I kan evt. starte med en madras på gulvet i soveværelset, så han starter med at ligge for sig selv og ikke være i smørhullet og så I forældre kan sove i samme rum og så derefter få ham på eget værelse. Det kan være lettere at flytte fra en madras til egen seng, end fra dobbeltsengen til egen seng ...
Hvis jeg skal komme med en lille overvejelse, så går det egentlig ikke så meget på Noah og hans behov for tryghed og nærhed - det dækker I til fulde. Min tanke går mere på at I forældre også skal huske hinanden og også pleje jeres parforhold og det kan være svært at have et aktivt sexliv, hvis Noah sover i soveværelset og I sover i hver sit værelse. I hvert fald kan det godt kræve at I er ekstra opmærksomme på hinanden og også prioriterer hinanden - sex kan jo foregå mange steder og også når Noah ikke er hjemme, men det er vigtigt at I ikke glemmer hinanden med det sovearrangement I har :)
Men for Noah er det super, trygt og dejligt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske