Brev:
Sover i vores soveværelse
19. januar 2012
Alder:
3 år, 11 mdr.
Sover i vores soveværelse
Kære Helen
Vi har en dreng Noah på snart 4 år, som sover i vores soveværelse om natten.
Vi flyttede fra en lille to-værelses lejlighed til stort hus på 200 kvm for et halvt år siden. Det gik fint på eget værelse de først dage, men så begyndte han at komme ind til os om natten. Han var meget oprørt og bange for at være alene.
Noah sagde dengang og siger stadig at der er spøgelser på hans værelse, og at han ikke vil sove derinde. Vi har prøvet at skifte til andet værelse, men med samme resultat.
Løsningen blev en madras ved siden af sengen, men han monslede rundt og vækkede gerne os begge. Det skal tilføjes, at jeg sover meget let og har svært ved at falde i søvn, hvis jeg bliver vækket midt om natten.
I et halvt år har løsningen nu været at han bliver puttet og sover i vores seng hele natten, enten ved siden af min mand eller jeg. Vi har rigeligt med plads, så den anden af os sover i et andet værelset. Det er ikke noget problem at falde i søvn uden os. Vi læser altid godnathistorie, hvorefter han selv falder i søvn.
Løsningen fungerer rigtigt godt for os alle tre. Da min mand har skiftende arbejdstider og enten er meget tidligt oppe eller hjemme sent om natten. På denne vis undgår vi at vække hinanden. Vi nyder både at sove ved siden af Noah, men også nætterne i eget værelse.
Noah overnatter hos bedsteforældre ca hver 14 dag og sover fint i eget værelse der.
Vi er godt klar over at vores løsning ikke er fornuftig, og kan godt høre på den ældre generation, at de synes det er lidt mærkeligt. Omvendt ved jeg fra veninder, at de fleste med børn har lidt mærkværdige sovearrangementer.
Løsningen fungerer fint for os, men Noah er jo ikke et lille barn mere, og tænker det måske er dårligt for ham ikke at sove i egen seng på sit værelse, så han ved det er der han hører til.
Vil meget gerne høre dine kommentarer til dette.