Svar: Skal vi gøre noget for at få vores børn til at spise mere?
19. januar 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det ser umiddelbart rigtig fint ud det du fortæller og du må tro på at dine piger nok skal spise og også nok skal lære at spise større mængder med tiden. De lærer det ikke ved at du presser dem, de lærer det kun ved at du tilbyder dem maden på en tryg måde og netop varierer mellem forskellige fødevarer. Det er meget meget vigtigt at det at spise forbindes med noget dejligt og rart - det er alfa omega for gode spisevaner senere hen.
Det er også sådan at nogle børn faktisk optager næringen fra maden rigtig godt og trives selv med meget små mængder - og det er okay, sådan er børn og vi så forskellige. Det vil også være sådan at dine piger i en periode måske virker til at spise mere og så pludselig spiser de ikke så meget igen og det er okay. Du skal prøve ikke at gå i panik hver gang, der sker en ændring, men se på dem og på hvordan de trives og udvikler sig. Hvis der er glade, vokser og generelt virker til at have det godt, så får de højst sandsynligt, hvad de har brug for.
Jeg ved godt at der hos jer og i jeres familie ligger flere ting tilbage i tiden som gør at det er rigtig svært, hvis du oplever at pigerne ikke spiser, ikke rigtigt trives og jeg forstår det godt. Men børn er forskellige og dine piger har deres egen måde at gøre tingene på - deres egen tilgang til maden og det at spise og det er okay :) Og når jeg ser din plan, så synes jeg det ser meget fint ud - de er 6 måneder gamle og de er igang, så det skal nok komme. Og hellere lidt og tit end få og store måltider!
Eneste forslag jeg vil give dig er at tilbyde dem en flaske sen aften inden du selv går i seng - eller far kan give den. Det vil være rigtig godt for at holde deres mælkeindtag oppe, at de får mælk sen aften. Samtidig vil netop aften og sen aften være de tidspunkter hvor børn ofte indtager flaske i længst tid, for i takt med at maden begynder at fylde mere og mere om dagen, vil deres behov for mælk/væske naturligt skulle stiles der ..
Du behøver ikke vække dem, men I kan prøve at give dem flasken mere eller mindre i søvne. Læg en pude eller et lille tæppe ind under madrassen i hovedenden, så de ligger lidt eleveret, så kan de godt få flasken i sengen, drikke deres mælk og bare sove videre ... :)
Stort knus, det skal nok gå alt sammen!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske