Svar: Grød eller erstatning?
18. januar 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Karina
Tidspunktet for introduktion af skemad afhænger både af barnets fysiologiske modning og barnets mentale modning. Den fysiologiske modning handler om at din datters enzymer i spyt og mave skal kunne nedbryde fastere føde end mælk, hun skal kunne holde hovedet selv, hun skal kunne dreje hovedet efter skeen og hun skal også kunne åbne munden bevidst, når du nærmer dig med skeen. Du vil sandsynligvis kunne se at hun savler mere (enzymer i spyttet) og når du giver hende d-dråber på en ske, vil du kunne fornemme om hun kan finde ud af at åbne munden for skeen.
Det mentale handler om at hun skal være interesseret, at hun følger maden med øjnene, måske begynder at lave spytbobler, pludre lidt osv. når hun sidder hos dig og du spiser, hun virrer måske med hovedet, prøver at gribe ud efter den mad du sidder med, selvom hun endnu ikke kan styre armene helt bevidst, så kan du fornemme at hun tydeligt er interesseret.
Det anbefales at starte tidligst med grød i 4 måneders alderen og begynde senest når barnet er 6 måneder gammel. Det er vigtigt at du i starten kun giver små mængder, det der egentlig er smagsprøver, bare få skefulde og kun en gang dagligt. Jeg anbefaler at man starter med lidt grød til frokost. Grøden skal komme ud over din datters vanlige indtag af mælk, hun skal amme præcist ligeså meget som hun plejer og stille og roligt vænnes til at få lidt fastere mad i maven. Sammen med grøden kan hun få lidt vand af en kop eller af et lille snapseglas, så hun også lærer at drikke vand og lærer at drikke på en ny måde.
Jo tidligere I starter, jo længere tid skal hun have til at vænne sig til det og det er meget vigtigt ikke at gå for hurtigt frem. går det for stærkt i starten, så risikerer du at hun lukker munden for skeen, når hun bliver 6 måneder og det er problematisk fordi hun netop der, begynder at have ernæringsmæssigt brug for noget andet en mælk. Modsat må man heller ikke starte for sent, det er vigtigt at starte med skemaden, når hun viser tegn til at være parat ...
Når man ammer og barnet trives godt på amning, så behøver man ikke give flaske, men kan starte direkte med skemaden. Men flasken kan dog have den fordel at det mætter hende mere. Da der kun er tale om små mængder skemad, små smagsprøver af gangen, så mætter det naturligt ikke på samme måde som en flaske mælk der måske giver hende mellem 150-200ml mælk. Nogle forældre oplever det derfor som en rigtig god løsning at starte med lidt flaske f.eks. om aftenen, fordi barnet så mættes lidt mere og sover mere sammenhængende om natten.
Når man giver flaske, så er der altid en risiko for at amningen trappes ud. Jo mere flaske man giver, jo mindre vil barnet naturligt komme til brystet og jo mindre mælk producerer du ... Modsat, så kan det også være en rigtig god idé at introducere en flaske nu, hvis du har et ønske om at din datter inden hun er fyldt et år, skal kunne tage en flaske til sig. Bliver hun ret meget ældre, vil hun foretrække den ægte vare, så hvis du ved at du ikke vil amme hende til hun er 1 år eller du gerne vil at far skal kunne overtage barsel eller passe hende på et tidspunkt, så kan det være en god idé at starte med en flaske. Og sandsynligheden for at flasken overtager amningen fuldstændig er ikke så stor, med den alder hun har nu og slet ikke hvis amningen fungerer og du oplever at hun er rigtigt glad for brystet. Nogle oplever således at det fungerer super godt med amning i løbet af dagen og så en enkelt flaske f.eks. om aftenen. Men en garanti kan jeg naturligvis ikke give dig.
Så hvad du skal vælge lige nu afhænger både af din datters behov, men også af hvad du selv har behov for - både nu men også fremover ... :)
Jeg vil anbefale dig at købe min bog "Helens bog om børn og mad", hvori du kan læse om alt fra de første smagsprøver til din datter er 1 ½ år gammel. Den er fyldt med råd og masser af opskrifter og guider dig igennem måned for måned.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske