Svar: Rosiner og frosne ærter
18. januar 2012
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære Mor
Retningslinjerne omkring rosiner gælder børn op til 3 år. Det er sådan at børn under 3 år ikke bør få mere end max 50 gram rosiner om ugen på grund af potentielt højt indhold af svampegiften ochratoksin A.
Der er ikke samme retningslinjer omkring indtag af rosiner til børn over 3 år, men generelt anbefales at børn tilbydes så varieret en kost som muligt og dermed også andet end rosiner ... :) Så måske kunne du en gang imellem variere havregrynene med lidt tørrede abrikoser eller figner og måske også en gang imellem bruge frisk frugt i stedet for tørret frugt. Det er et sundt alternativ og havregryn kan smage rigtig godt med f.eks. revet æble eller æbler skåret i tern, stykker af melon, blomme eller lignende ...
Frosne ærter ... hmm. Næringsindholdet kan være lige så godt i frosne ærter som i friske ærter, spiseoplevelsen er nok ikke helt den samme - i hvert fald er der stor forskel på at spise ærter fra en skål og så spise ærter fra en ærtebælg, så lad ikke det ene udelukke det andet.
Om det skader at spise ærterne frosne i stedet for optøede eller kogte, det tror jeg ikke. Det kan måske give lidt ondt i maven, at spise for kold mad og man spiser måske også lidt mindre end hvis de var optøede, fordi det at spise dem frosne giver mere tyggemodstand og det tager lidt længere tid at spise dem. Men skader tror jeg ikke det gør ...
Der findes desværre ikke nogen officielle retningslinjer omkring børns indtag af frosne ærter ... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske