Svar: Mos
13. januar 2012
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Selvom det er far der har syntes at det nu var tid til noget andet end bryst, så lyder det nu som om at I har ramt det rette tidspunkt. Det lyder som om at jeres datter tager rigtig fint imod skemaden, hun lyder til at åbne munden, smager og spiser - og det både af grød og mos. Og det er helt okay at hun bedre kan lide mos :)
Bryst skal hun stadig have masser af og meget gerne præcis som hun plejer. Skemaden skal komme ud over den vanlige mængde mælk og på den måde vænnes hendes mave stille og roligt til det og hun bliver mere mæt på sigt ...
Du må gerne lave grøntsagsmos til din datter uden kartoffel. Kartoffel giver en god basis i en mos, men det er ikke sådan at hun altid skal have kartoffel. Faktisk vil nogle børn ikke bryde sig om kartoffelmos ... Du kan lave mos af f.eks. blomkål, broccoli, squash, gulerod. Da disse grøntsager ikke indeholder så meget stivelse, vil mosen ofte blive lidt tyndere end kartoffelmos, men hvis du undlader at bruge kogevandet eller bruger meget lidt og stadig "cremer" mosen med lidt mælk og naturligvis fedtstof så går det helt fint :)
Når hun bliver 6 måneder må hun få alle slags grøntsager og skal i den alder også begynde med kød og fisk, grovere grødtyper osv. så her har du mange flere muligheder for at variere.
Børn kan generelt godt få tendens til lidt forstoppelse, når man starter med den fastere føde og derfor er det vigtigt at det ikke er barnet som bestemmer, hvor meget der skal indtages, men at det er jer forældre. Det betyder at selvom jeres datter gaber højt og virker til at kunne spise en stor portion, så er det en god idé at I holder igen og sikrer jer at hun ikke spiser mere end at der stadig er plads til mælk i maven. Det er vigtigt at hun ikke spiser så meget skemad, at mælkeindtaget nedsættes, netop fordi hun så kan få ondt i maven og mælk er stadig hendes hovedindtag.
Du må gerne blande de forskellige grødtyper og hvis hun godt kan lide risgrød, så prøv at blande lidt andet i, så hun stadig får den milde rissmag, men også vænnes til lidt anden smag. Prøv også min quinoagrød og server den med min papaja- og æblepuré. Det smager ret godt, hvis jeg må sige det ..!? :)
Her inden 6 måneders alderen skal du gå stille og roligt frem og det vil være fint hvis hun spiser bare ½ dl grød og mos 2 gange dagligt. Hun må også gerne spise ¾ dl 2 gange dagligt, hvis hun kan og stadig drikker mælk hos dig :) Du må gerne skifte mellem de forskellige typer af grød og mos, men prøv at gøre det sådan at hun til et af måltiderne får noget hun kender. Det vil sige at du f.eks. den ene morgen giver quinoagrød med papaja og æblepure, og om aftenen giver du så en grøntsagsmos som hun ikke har fået før, dagen efter kan du så give quinoagrød igen og en ny grøntsagsmos eller du kan give en ny type grød og så give hende den grøntsagsmos hun også fik igår.
Fra 6 måneders alderen kan du gå lidt hurtigere frem og hun kan her begynde at få 3 måltider skemad dagligt og lidt frugt som mellemmåltider, så der sker rigtig meget og jo mere forskelligt du kan give hende, jo bedre er det .. :) Og naturligvis skal hun stadig have sine yndlingsretter en gang imellem, det er trygt og godt, det er dejligt at spise noget man rigtig godt kan lide og så kan man introduceres til noget nyt ved næste måltid ... :)
Fortsat god appetit og fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske