Svar: vågner meget tidligt - 10 mdr.
13. januar 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev :)
Med den alder din dreng har, så vil det at han vågner kl 5 om morgenen og står op, græder, råber osv. sandsynligvis skyldes at han vågner af en drøm. Han drømmer meget netop hen mod morgenstunden og det vækker ham ...
Han er stadig så lille at han ikke forstår hvor du er, når han ikke kan se dig og når han er ked af det og du så kommer ind til ham, så bliver han glad, smiler og er lykkelig over at du kommer og hjælper ham - men når du prøver at gå, så bliver han ulykkelig. Han kan ikke forholde sig til at skulle være på værelset og du går væk - han forstår ikke at du er på den anden side af væggen, når han ikke kan se dig, så føler han sig forladt og alene. Han skal være omkring 16 måneder før han begynder at danne lidt bevidsthed om at du ikke er forsvundet, selvom du er ude af syne.
Han er samtidig i separationsfasen, hvor han øver sig i at være lidt mere på afstand fra dig. Han øver sig i at kravle, rejse sig ved møblerne og bevæge sig mere og mere rundt på egen hånd og det betyder både at han drømmer mere og derfor vågner og er ked af det, men det betyder også at han søger dig ekstra meget. Han har brug for at mærke dig ,brug for at mærke din fysiske nærhed og tætte kontakt og især når han skal sove eller i løbet af natten, kan behovet for at mærke dig være ekstra stort.
Når han vågner og er ked af det og klokken er 5, så synes jeg at du skal tage ham ind til dig og lade ham forsøge at sove videre hos dig. Giv ham den nærhed han søger og vise ham at du er der og at han roligt kan sove videre. Og samtidig holde fast i at det er sovetid og ikke få påvirket hans indre ur til at skulle stå op allerede der.
Har han afføring i bleen skal du naturligvis skifte ham og det kan være svært at få ham til at sove bagefter ... jeg ved det godt, men så må det være sådan de morgener, hvor det sker.
Og så skal du naturligvis også holde lidt øje med hvor meget han sover i løbet af dagen. Samlet har børn i 10 måneders alderen ofte brug for 14 timers søvn i døgnet. De vil ofte sove mellem 2 ½ - 4 timer i løbet af dagen (fordelt på to lure) og vil så sove ca 11 ½ time om natten.
Jeres dreng sover en time om formiddagen og sover 2 ½ - 3 timer til middag, altså sammenlagt ca. 4 timer og det betyder naturligt at han om natten vil have brug for at sove ca 10 timer. Svarende til at han sover fra kl 20 til 06 ...
I skal også være opmærksomme på om han nogle gange sover til længere end kl 16, fordi søvn der ligger efter kl 16 naturligt ofte vil "æde" af nattesøvnen og det betyder at han enten kan være meget svær at få i seng, kan begynde at få en opvågning midt om natten, hvor han ikke kan sove eller kan begynde at vågne meget tidligt - som jo er tilfældet hos jer ...
Prøv i første omgang at få ham til at sove videre om morgenen, ved at tage ham ind til dig og sove videre med din nærhed og se om ikke han så naturligt i takt med at hans nattesøvn igen forlænges, selv vil begynde at sove lidt mindre i dagtimerne.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske