Svar: Søvnrytmeproblemer - 4 mdr.
12. januar 2012
Alder:
4 mdr.
Kære bassens forældre
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Det er rigtig vigtigt at I hjælper jeres dreng med at få en rytme, som gør både dag, aften og nætter bedre for jer alle. Som det er lige nu, så sover jeres søn for sent hele dagen igennem og kan derfor ikke sove om aftenen og han bliver overtræt og det hele er en ulykkelig situation for jer alle ...
Vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser. Det vil sige perioder hvor jeres dreng sover og perioder, hvor han er vågen. En søvnfase betyder egentlig bare den periode som starter, når han er træt og falder i søvn, og varer til han spontant vågner op, fordi han ikke har behov for at sove mere.
Men med den alder jeres søn har nu, så begynder hans søvn at indeholde flere stadier, hvor han sover lettere og sover dybere. Hans søvn begynder i sammensætning at minde om den søvn I andre har. Og dette skal der naturligvis tages hensyn til, når han skal sove om dagen. Det kommer jeg ind på længere nede.
Vi en cirkadisk rytme, det vil sige et indre ur. Den cirkadiske rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt, hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv. Hos voksne kører den cirkadiske rytme mere stabilt end hos børn og hos jeres dreng er I nødt til at hjælpe ham til en rytme. Det betyder at han skal vækkes, aktiveres osv. i løbet af dagen, så han har vågne og aktive perioder og så skal han hjælpes til at sove, når det atter er tid. I skal hjælpe ham til en bedre rytme.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid og det er godt at tænde lyset, når det er tid til at vågne op.
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne.
Mad vi spiser, visse måltider hører bestemte tidspunkter til, samtidig med at mad er vigtigt i forhold til at vi føler os mætte og trætte. I takt med at jeres dreng skal begynde med skemad, vil det være med til at skabe en rytme - og det vil samtidig også være vigtigt at skemaden serveres på faste tidspunkter hver dag, så han på sigt får en rytme, hvor han naturligt spiser morgenmad, frokost og aftensmad på tidspunkter, hvor I andre også indtager dette. Igen, så jeres rytme passer sammen.
En god rytme starter om morgenen og I er nødt til at vække jeres dreng, så dagen ikke først begynder mellem 8-9 ... I fortæller at I også har en storesøster og jeg går ud fra at hun også kommer op om morgenen og det er en god idé at I starter dagen sammen alle sammen.
Det vil være en rigtig god idé at I nu arbejder på at han skal sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Samlet vil det være meget fint, hvis hans lure tilsammen kan vare 5 timer og hvis han om natten så kan sove ca. 10 timer. Det vil være et gennemsnitligt søvnbehov for et barn på hans alder, at sove ca 15 timer i døgnet. Og faktisk lyder det som om at han gør det nu - han sover bare ofte 8-9 timer om natten og 6-7 timer om dagen og det vil være rigtig godt at ændre på dette, så dagssøvnen bliver lidt kortere og nattesøvnen lidt længere.
Det er vigtigt at han får mulighed for at komme igennem søvnens forskellige faser, når han sover og det vil derfor være rigtig godt, hvis han sover en lur der varer mellem 1½ - 2 timer. Så kommer han helt ned i den dybe søvn og får bearbejdet sine oplevelser, kroppen restituerer sig osv. Men han behøver ikke sove 5 timer samlet om dagen - det kan han gør om natten :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre og sover videre, vækkes ca. 7.30-8 med en lille ekstra amning og dagen begynder.
Kommer op, skiftes, leges med, kikker på storesøster osv.
Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur kl 9.30-10 og må her gerne sove 1 ½-2 timer, men vækkes så herefter stille og roligt med kærtegn, beroligende ord osv.
Frokost 12: Tilbydes evt lidt grød, ganske små smagsprøver og lidt vand af kop, når han er vågen og I leger lidt, pludrer, hygger jer. Hvis han har brug for lidt bryst før han får lidt smagsprøver af grød er det okay.
Ammes eller flaske og puttes til næste lur kl ca 13.30-14 og må her også gerne sove 2 timer også gerne 2 ½ time, hvis han kan det.
Eftermiddag/tidlig aften 17-18: Ammes og tager så 3. lur her, den varer ofte kun ½ times tid. Det afhænger af hvor meget han i øvrigt har sovet i løbet af dagen. Det er meget normalt at børn i denne alder sover omkring vores spisetid om aftenen og det er okay lige nu ... :) Den powernap han får her er den der plejer at ligge mellem 19.30-20 hos jer.
Ammes eller får flaske i løbet af aftenen, er vågen aktiv, leger osv. Mange børn vil i denne alder gå sent i seng og det kan sagtens være at han først er parat til at sove kl 22. Det afhænger helt at hvor lang en 3. lur han tager og hvor meget han har sovet dagen igennem.
Sen aften/først på natten 23-01: Mange børn har brug for at få mælk omkring midnat, hvorefter de så kan sove et lidt længere søvnstræk. Andre børn får mælk kl 20, kl 01 og igen næsten morgen tidlig.
Nat 03: Og så er der også børn der trives bedst med at få mælk kl 03, altså midt nat i denne alder og det skal der også være plads til. Det vil normalt være passende med 7 amninger eller flasker i denne alder - tidlig morgen, inden formiddagslur, inden middagslur, eftermiddag, aften og sen aften og midt nat. Børn er i denne alder meget optaget af verden og hvad der foregår omkring dem og indtager derfor ikke helt nok og har naturligt derfor brug for at få deres behov for mælk/væske dækket om natten.
Og så er der naturligvis også børn der som jeres dreng næsten kan sove dagen væk og det er her vigtigt at I er opmærksomme på at hans dag skal være aktiv, vågen og indeholde nok mad og væske - hvilket I jo også er, det er jo blandt andet også derfor I skriver ... :) Vil lige nævne at han meget gerne må sove de 5 timer om natten i streg - det er kun dejligt :)
Jeg håber at ovenstående giver jer lidt idé om, hvordan I kan komme videre, hvad I kan forvente af jeres dreng og hvordan I får skabt en ny rytme, så han ikke længere sover for meget om dagen og for kort en nattesøvn ... :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske