Svar: Overgangskost - hvor meget og hvad med modermælk?
12. januar 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det lyder som en god beslutning at lade uglebarn være uglebarn og I lyder til at være ret priviligerede som han sover lige nu .. nyd det, det er ikke sikkert at det varer ved, men vi kan krydse fingre .. :)
Det lyder som om at i er kommet godt i gang med skemaden og det lyder meget fint at jeres dreng har fået to skemåltider dagligt. Ved siden af dette skal han drikke vand og ammes stort set som han hele tiden er blevet det. Maden skal ses som lidt supplement til amning, mælkebehovet er fortsat meget stort.
Men nu hvor han så er blevet 6 måneder, så sker der nogle ting. For det første vil det være rigtig godt, at han begynder at få 3 måltider dagligt og også lidt mellemmåltider. Stadig små mængder hver gang og det er meget fint, hvis han kan spise bare en ½ dl. grød eller mos af gangen. Det vil også være rigtig godt at begynde på de grovere grødtyper, ligesom han skal have flere og flere grøntsager og så skal han også begynde med kød og fisk i sin grøntsagsmos.
Han vil også have stor glæde af at få lidt mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på, det kan være bløde frugtbåde som f.eks. en appelsinbåd, som han kan sutte saften ud af. Det kan også være ristede rugbrødsbjælker eller agurke ringe, som han kan gumle på.
I takt med at skemaden sættes lidt op, så han får flere skemåltider, vil amningerne naturligt nedsættes. De fleste børn vil i 6 måneders alderen fortsat have behov for 5-6 amninger i døgnet, stille og roligt sættes dette ned og i 7 månedersalderen vil mange børn trives med 4 amninger i døgnet.
Den amning som ofte forsvinder først vil normalt være amningen midt nat. Det betyder at man amme aften, sen aften og tidlig morgen og at barnet sover 5-6 timer uden at få mælk. At jeres dreng kan sove så længe som han kan, er som sagt priviligeret, men okay. I skal dog være opmærksomme på at han godt i takt med at mængden af skemad sættes op og indtaget af mælk i dagtimerne derfor sættes ned, naturligt kan begynde at søge brystet en ekstra gang om natten og det er okay. Hans behov for mælk/væske skal jo også dækkes ...
Hvis I har et ønske om at han skal tage flaske, så vil det være rigtig godt at gøre dette til en fast vane allerede nu og far kan f.eks. godt give flaske om aftenen, som en fast del af putterutinen, hvis det er jeres plan. Det er vigtigt fordi jeres dreng er så gammel at han meget hurtigt vælger den ægte vare og hvis du ved med dig selv at du ikke ønsker at amme ham til han er 1 år, så er det en god idé at få flasken introduceret som en del af en fast daglig rytme ...
Modsat, hvis du ved at du gerne vil amme ham til han er et år, så vil du sagtens kunne dette også selvom du starter arbejde til april. Her vil han jo være omkring 9 måneder og han vil i den alder have behov for 3 amninger (eller flasker) i døgnet og det betyder at du vil kunne amme ham aften, sen aften og tidlig morgen. Og således stadig dække hans behov.
Det kan også være at du siger at det ville være dejligt, hvis han kun skulle ammes 2 gange, når du var hjemme og at far kunne give ham flaske inden middagslur og i givet fald, bør I også introducere flasken nu ...
Det vil ofte være amningen om formiddagen og om eftermiddagen der forsvinder i 7 måneders aldren og i stedet erstattes af mellemmåltider. Hvor hurtigt I kan gå frem afhænger helt af hvordan jeres dreng reagerer. Men I kan godt i løbet af de næste uger tilbyde skemad flere gange dagligt og stille og roligt introducere kød og fisk i grøntsagsmosen, mad i hånden osv.
Jeg vil anbefale jer at købe min bog "Helens bog om børn og mad", hvor I finder dagsplaner og guides igennem måned for måned, hvad næste skridt er :)
Med hensyn til jerndråber, så kan det være en idé at købe Babyfer, der er et pulver du kan drysse på en frugtmos og give med ske ... :) Det sælges på apoteket :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske