Brev:
Overgangskost - hvor meget og hvad med modermælk?
12. januar 2012
Alder:
6 mdr.
Overgangskost - hvor meget og hvad med modermælk?
Kære Helen
Tak for dit svar vedr. putteproblemerne. Vi har ladet uglebarn være uglebarn og pt. sover han fra kl. 21 til en kl. 5-6 stykker uden at skulle have mad! Så det må jo siges at være ret flot. Jeg tænker at han vel ville vågne og brokke sig hvis han var sulten - han ser i hvert fald ikke ud til at mangle noget og vejer nu lidt over 9 kg.
Jeg har et par spørgsmål vedr. overgangskost. Jeg har ind til nu givet ham hirse- eller risgrød efter hans formiddagslur og det har han spist ok af. Vi har en gang givet ham kartoffel/gulerodsmos og det kunne han godt lide.
Nu når han er så stor vil jeg gerne give ham havregrød m frugtmos når han vågner om morgenen - det gjorde vi første gang i dag med nogenlunde succes. Når han vågner fra sin formiddagslur vil jeg give ham lidt avocadomos eller andet og så grøntsagsmos evt. med lidt kød om aftenen. Hvor hurtigt må man gå frem? Skal han langsomt vænnes til at spise tre måltider om dagen? Lige nu gider han stort set ikke spise noget - alt bliver modtaget med en grimasse og ryger ud igen. Der kommer nok ikke mere end 5-6 små teskefulde ind til hvert måltid. Han vil gerne drikke vand af kop og får lov til det.
Mit andet spørgsmål går på amningen. Jeg ammer nu 5-6 gange i døgnet. Hvordan og hvornår skal jeg trappe ned? Jeg skal tilbage på arbejde 1. april nemlig. Hvor meget MME (hvis noget) skal han have? Min mand vil gerne erstatte en af aftenamningerne med en flaske, men jeg ser umiddelbart ingen grund til dette når jeg har det fint med at amme. Og det kommer jo naturligt snart alligevel, når jeg skal tilbage på arbejde. Vi har prøvet at give ham flaske et par gange og nogle gange vil han tage den - andre ikke. Men jeg ved ikke rigtig hvordan og hvornår jeg skal begynde overgangen?
Et sidste spørgsmål; vi kan ikke få ham til at tage jerndråberne - han kaster næsten op hver gang vi prøver. Er det noget med at man kan få et smagsneutralt pulver?
På forhånd tak og med venlig hilsen
Overgangskost-dummyen