Svar: Mave
12. januar 2012
Alder:
4 mdr.
Hej med jer
Som tommelfingerregel bør børn der udelukkende ernæres med modermælkserstatning have afføring en gang i døgnet. Nogle børn har afføring ca. hver anden dag og det er okay, men hvis der går 3-4 dage imellem, så lyder det umiddelbart af meget ...
Man skal naturligvis altid se på hvordan barnet trives. Altså hvordan er barnets almene tilstand. Spiser jeres datter godt, får hun nok mælk? Det er naturligvis en forudsætning for at der kommer nok ud at der også kommer nok ind ... Udvikler hun sig som hun skal, tager hun godt på, har hun overskud til at møde verden, smiler hun, ler hun, pludrer hun, sover hun godt, virker hun glad og tilfreds - alt sammen en indikator for at hun har det godt.
Hvis hun virker ked af det, presser meget, gylper meget, har svært ved at indtage sit behov for mælk, virker til at have ondt i maven, er generet af at skulle af med afføringen, har hård mave osv. så kan det være en idé at overveje laktulose, for at se om ikke hun kan få det bedre, ved at få sat lidt gang i maven. Og det lyder faktisk som om at I måske skulle forsøge det hos jer .. Også fordi I nu begynder med lidt skemad og det er ekstra vigtigt at maven ikke stopper helt ...
I kan købe laktulose på apoteket i håndkøb. Hun må med den vægt hun har få 6 ml laktulose i døgnet og det vil være en fordel at give det to gange dagligt - morgen og aften. Så hun får f.eks. 3 ml morgen og 3 ml aften. Alt efter hvordan hun reagerer på det, så kan I skrue lidt op og ned. Måske har hun kun brug for at få det halve og maven vil så fungere bedre ...
Det kan også tænkes at I via netop kosten på sigt vil kunne holde maven igang naturligt. Hun kan få lidt frugtmos, f.eks. lidt sveskemos, som ofte kan være med til at sætte maven lidt igang. Og i takt med at hun bliver ældre og kan få flere og flere fibre gennem kosten, vil det naturligt også have betydning.
I skal også overveje hvorfor I giver skemaden om aftenen .. Jeg anbefaler at man starter op om dagen, fordi hun naturligt bedre vil kunne fordøje maden i dagtimerne. Hvis hun i denne alder får for meget mad om aftenen, så kan man risikere at hun vågner med ekstra meget mavekneb om natten og det er uhensigtmæssigt for alle.
Jeg vil anbefale jer at købe min bog "Helens bog om børn og mad" :)
Motion og bevægelse er vigtigt for at holde maven igang og det er en rigtig god idé at I tumler med hende dagligt, hjælper hende med at cykle med benene, trille omkring osv. så hun bruger sig selv motorisk.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske