Svar: Vågner om natten - 2 år, 9 mdr.
12. januar 2012
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære trætte mor
Det lyder som om at I er rigtig søde og opmærksomme på jeres datter og giver hende al den tryghed hun viser behov for - og det er rigtig godt. Men naturligvis skal hun også kunne ligge alene i sin seng på værelset og mon ikke hun også er ved at være klar til dette ...
Du skriver: "Jeg har forsøgt at gå lidt ud og komme ind igen ... henter en trøje, rydder lidt op, ordner vasketøj. Ofte er det ok i starten, men når hun er ved at være klar til at sove, så græder hun som pisket så snart jeg går ud og råber, mor du må ikke gå, du skal sidde her ..." og det er netop vigtigt at det er der du sidder der.
Det er vigtigt at du ikke bliver stående ude i gangen, at du ikke holder dig væk fra hende. Hun skal gøres tryg ved at du starter med at gå frem og tilbage, stille og roligt lærer at du er der, at du lige laver noget praktisk men vender tilbage igen. Og når hun så er parat til at sove og har brug for dig, ja så er du der naturligvis. Du behøver altså ikke sidde der hele tiden, men kun lige der, hvor hun skal overgive sig til søvnen.
Hvis hun mærker at du er der, at hun kan kalde og så kommer du, så bliver hun tryg og stille og roligt vil du så sandsynligvis opleve, at hun begynder at kunne falde i søvn uden at du er nået tilbage. At du kommer ind til hende og så ligger hun faktisk og sover. Men du er nødt til at gøre det i meget små skridt og starten er at vænne hende til at du går frem og tilbage og så sidde der, lige der, hvor hun har brug for det. Lige holde hende i hånden og berolige og betrygge :)
At hun vågner om natten skyldes sandsynligvis at hun drømmer rigtig meget og det vil være en rigtig god idé at tale med hende om dagen og alle de oplevelser hun har haft. Brug lidt tid på at gennemgå hvad der er sket af både gode og dårlige ting, så hun får sat lidt ord på det hele og får det bearbejdet. Det at få bearbejdet lidt af alt det tankemylder hun har vil hjælpe hende til ikke at drømme helt så voldsomt og det vil hjælpe hende til at sove bedre og mere sammenhængende :)
Sæt ord helt konkret på episoder der er sket "I vuggestuen smed en af drengene sand i dit hår, det var ikke rart, så blev du ked af det", "mor kom til at vælte mælken så det løb ud over det hele, sikke noget grisseri", "Far fjollede, det var rigtig sjovt" osv. Så I får talt lidt om alt det der er sket, griner lidt igen, snakker tingene igennem og derfor lettere kan sove bagefter :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske